Fat Princess

Skrevet av: BioBouy   2009-08-02

Titan Studios prøver seg med søt grafikk og voldelig blodbad. Jeg har tatt kontroll over en hyper heliumsoldat og skrevet min første anmeldelse!

Fat Princess virker kanskje såre enkelt, redd ditt lags prinsesse og hold fiendens prinsesse i fangehullet. En litt annen versjon av capture the flag kan man si. Men dette er absolutt ikke et rent pick up and play spill. Så klart kan du ta deg et kvarter før middag, men da er du ikke til stor nytte for laget ditt. Kampene tar om lag en drøy time å fullføre, men det kommer helt ann på deg, ditt lag og motstanderne så klart.

Det er bøttevis av oppgaver som skal gjøres og de gjøres best sammen, med lagkamerater selvsagt. Oppgradering av basen, oppfeting av fangen, sette fiender i flammer, sprenge dem i været, kverke dem med rå styrke og mye mer er alle viktige og er best kombinert. Alt kan ikke gjøres med en og samme klasse. Der har Titan Studios kommet med noe som er nytt for meg, et enkelt hattesystem. Plukk opp en hatt for den klassen du ønsker å være, så enkelt er det.

Og alt rabalderet foregår på 8 store, varierte, og ikke minst vakre baner. Ja vakre. Spillet er rett og slett veldig pent. Mye på grunn av flott fargerikt design, men utviklerne kan være stolte av at spillet flyter så godt som det gjør. Jeg har aldri sett tegnfilmstilen blitt brukt så godt som i Fat Princess, og når jeg nevner at Nvidia står for fysikken har jeg vel sagt nok?

Den muntre, monotone og etter hvert irriterende musikken i menyen er viktig for ironien i et søtt men voldelig spill. Allikevel ble jeg lettet da min første kamp startet og musikken svinnet henn blant de mye mer tilfredsstillende krigslydene og soldatenes tynne ynkelige rop.

Fat Princess er åpenbart et onlinespill. Dog som i de fleste andre spill av denne typen følger det med en singelplayerdel. Den spilles som onlinemodusen bare med Bots i stedet for virkelige mennesker, noe som aldri kan bli like gøy. Allikevel er det attraktivt å fullføre denne delen av spillet for å låse opp flere hårfrisyrer, hudfarger og annnet man kan personalisere soldaten sin med. Legenden Om Den Feite Prinsessen som singelplayerdelen heter kan også utnyttes til å utforske forskjellige klasser og funksjoner siden man er mye sterkere her enn i onlinedelen. Ja, man får også en stusselig bronse Trophy med på kjøpet.

Negativt for onlinedelen er at det ofte er probleatisk å faktisk komme seg inn i et spill. Dette er åpenbart et stort problem for et spill med online multiplayer som hovedfokus. Bedre blir det ikke av at et partysystem ikke er å finne noe sted. Som kremen på søppelkaka er det vanskelig å i det hele tatt finne vennene sine. Fordi man må være nærme dem for at navnet deres i det hele tatt skal dukke opp. Og som sukker på kremen på søppelkaka er det vanskelig å lese hva det står når alt og alle flyr veggimellom! Eller skjermimellom, om det er noe bedre å si!

Alt i alt er Fat Princess et godt gjennomført spill. Valgmulighetene er store, grafikken og designet er flott, gameplayet er simpelt og komplisert på en gang. Dessverre sliter jeg uvanlig ofte med å komme inn i et spill og savner partymuligheter. Trophyene er skuffende som i mange andre PSN spill, det virker som om de bare kladda dem på fordi Sony påbyr dem det. Noen er også latterlig vanskelig å få, hvem klarer for eksempel å drepe 88 fiender i en onlinekamp uten å dø!? Men en morsom meny, magisk høne drikk, masser av statistikk, fotball og gladiator spillmoduser og fantastisk, nyskapende credits gjør at Fat Princess er vel vert prisen på 115 kroner!

+ Pent, velldesignet og morsomt, et par gøyale ekstramoduser, customization, mye statistikk

- Sliter med å bli med i onlinespill, ingen partysystem

Grafikk: 9/10