Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Mitt beste spill på Playstation 2 var definitivt Ratchet & clank 3. Jeg elsket det , kunne sitte i flere timer å spille det. Spesielt likte jeg den transformator greia som gjorde alle fiender om til ender. Dermed var det avgjort at med en gang jeg fikk Playstation 3, skulle jeg kjøpe Ratchet & clank future: tools of destruction. På Game i stavanger fant jeg det jeg ville ha.

Det startet jo stilig, idet Ratchet og hans lille robotvenn Clank fløy rett nedover en bygning på flyvesykkel for så å rette ut i akkurat siste sekund. I tilfelle dette var en liten spoiler skal jeg prøve å ikke si så mye mer om handlingen. Men som vanlig skal jo de to sloss (slåss?) mot endeløse horder av fiender med utrolig store våpen. Dette er noe jeg synes er veldig bra med spillet, at det har utrolig mange våpen og at alle er enten kule morsomme eller bare fantastiske. Idet jeg kjemper meg videre finner jeg rask ut at Insomniac games har funnet en veldig smart måte å bruker Sixaxis på. Du skal nemlig bruke det til å manøvrere deg forbi diverse flyvebiler o.l når du er i fritt fall. Snart var jeg ferdig med en planet. Jeg tar meg en liten spisepause og forbereder meg til neste.

Så må jeg vel si litt om grafikken. Den er ikke allverden detaljert og alt sånn, men når jeg spiller gjennom spillet virker den faktisk ganske fin. Når jeg ser på alle ting rundt meg og sånn så bryr jeg meg ikke om ting ser perfekt ut. Det er ikke så veldig mye å si om grafikken siden den bare rett og slett er fin.....

Når du har jobbet en del og kommet deg videre i spillet blir du jevnlig servert med morsomme vitser morsomme våpen. Som bringer meg over på det som jeg synes er noe av det beste med Ratchet & clank. At de greier å putte inn kule vitser imens de fortsatt holder hele spillet ganske seriøst. Som ta for eksempel discokula, du kan få fiendene til å danse men det er bare for å distrahere de imens du blaster de i stykker. Pingvin transformatoren er også ganske morsom og når jeg tenker litt har dette blitt en tradisjon i R&C spill. I treeren ble de om til ender, her blir de om til pingviner men desverre fikk jeg ikke med meg hva de ble til i toeren.

Nå har jeg sagt en del gode ting om spillet, men jeg må også si noen dårlige. Når du kjemper deg igjennom spillet vil du til slutt komme til noen få romskip baner der du skal skyte ned andre skip og steiner osv. Det er jo bittlit kult men det føles bare ikke som en del av spillet, det føles mer som en pause. Jeg må tenke litt før jeg kommer på at jeg spiller Ratchet & Clank istedener Super Stardust HD. Dersom du har problemer med å greie bossfightene i disse banene (noe jeg hadde) vil du til slutt synes at de er kjedelige. De er jo vel og bra men jeg synes at Insomniac Games heller kunne laget histore litt lengre.

En annen dårlig ting er holdbarheten, du spiller den kanskje to eller tre ganger for å få alle ferdighetspoeng og bolter, men til slutt blir det ganske kjedelig. Det er jo absolutt ingen multiplayer modus, både offline og online, jeg skulle så gjerne satt meg ned og spillt sammen med et par venner på dette spillet men det fins ikke en måte å gjøre det på. Du kan jo spille lenge for å få oppgradert alle våpen til max og men det også blir kjedelig i lengden. Ratchet & clank 3 hadde faktisk Net play men siden jeg hadde en gammel ps2 så kunne jeg ikke bruke dette. Jeg krysser fingrene og håper de tar de med i A crack in time.

Lyden er jo ganske lik som grafikken, den er fin. Den får jo ting til å høre realistiske ut men det er ikke noe superultra bra med det. Musikken er jo lik. Den gir stemning men er ikke like kul som musikken i half life 2. Lydene til våpnene passer alltid perfekt , lyden til alt passer perfekt men den ER ikke helt perfekt. Igjen er lyden lik som grafikken, det er ikke så mye å si om den.

Kontrollen bare rett og slett elsker jeg. Det er rett ut det beste møtet med third person viev jeg har hatt . Jeg kan hoppe enkelt, jeg kan løpe enkelt, jeg kan fly opp med clanks Jetpack og jeg kan skyte enkelt. Du kan også skifte til lock-strafe og first person(når du skyter) men jeg liker best å holde meg til third person. Du kan ikke si noe annet om kontrollen enn at den er perfekt. Jeg vet ærlig talt ikke hva mer jeg skal si om den.

Bossfightene er også noe av det beste jeg har sett. Ikke bare er de kule og varierte men de er også akkurat enkle nok til at du greier de akkurat før du går lei. Du må sloss mot mange gigantiske og kule bosser. Når jeg tenker meg om burde jeg heller sagt at du får lov til å sloss mot mange kule bosser istedenfor at du må. Det er også bra at for å drepe bosser enklest må du bruke forskjellige våpen på forskjellige bosser. På noen er best å blaste i fillebiter mens de lader opp et angrep, imens på andre er det best å legge ut ting som angriper for deg imens du kan dukke vekk fra det nesten konstante kuleregnet.

Insomniac Games har gjort det igjen, laget et spill som vi alle elsker. Akkurat som jeg elsket R&C 3 elsker jeg R&C future:tools of destruction.

Grafikk 9/10
Gameplay 10/10