Motorstorm

Jeg kjører så fort jeg absolutt bare kan i en øde ørken mens konkurrentene ligger i helene på meg. Jeg prøver å få fart på mer nitro mens jeg plutselig ser noen av konkurrentene kjører forbi meg nesten like fort som lynets hastighet.

Jeg kommer til en gigantisk og farlig klippe mens jeg bremser for harde livet mens 2 av konkurrentene faller ned den grusomme klippen til en sikker død mens jeg er gira på å komme først til målstreken. Men plutselig ser jeg at konkurrentene som ligger foran meg bråstopper og svinger opp til venstre mens jeg kikker på konkurrentene mine mens jeg sklir ut for en diger klippe og løpet mitt og seieren min er over og ut!

Offroad racing på sitt beste

Om man tror at MotorStorm er et realistisk banekjøring så burde man slå seg selv til å si "Ikke vær en idiot!" for MotorStorm er så absolutt alt annet enn realistisk banekjøring som man kjenner igjen fra gamle spill og nyere spill som Need for Speed: Shift, Gran Turismo og Forza MotorSport. I MotorStorm så spiller man som sagt offroad eller ut av bana som det sies på Norsk.

Det er ikke en eneste bane som er på ei bane. Hver eneste bane i MotorStorm er enten i en jungel, ødemark, ørken eller andre steder som kan beregnes til å kjøre offroad i. Mange vil sikkert også tro at man aldri kommer til å få noe fartsfølelse av å spille MotorStorm ettersom det er et offroad racing spill og at man må kjøre skikkelige bilspill som Gran Turismo og Forza MotorSport for å få den realistiske fartsfølelsen men det stemmer ikke! Noen ganger føles det å spille MotorStorm så realistisk at når du faller ned fra en klippe (se ingressen) så vil de fleste få ondt i magen, det har i alle fall skjedd med meg en-del ganger.

Dårlig karrieremodus

Det første som ploppet opp som et lysglimt inn i hodet mitt etter et par runder med karrieremodusen var at karrieremodusen var veldig dårlig. Og du må ikke tro at karrieremodusen kun er dårlig nei! Karrieremodusen i MotorStorm er like ensformig som å spille Katameri Forever 24/7.

I karrieremodusen i MotorStorm er det eneste du gjør er å åpne opp nye kjøretøy som Buggier, Motorsykler, Trailere osv og nye baner. Du trenger en gang ikke å betale ei eneste øre for å kjøpe en råkul og røff ny buggie. Du kan heller ikke så mye frie valg i MotorStorm som å velge hvilket som helst kjøretøy på hvilken som helst bane. Utviklerne hos Evolution Studios har selv valgtspesifikke kjøretøy som du kun kan bruke på spesifikke baner som er veldig dumt for spillere som liker mye valgfrihet som i Forza MotorSport og Gran Turismo.

En annen ting som heller er dumt i MotorStorm og det er at det ikke går an å pimpe opp bilen med nye farger og deler. Når du har låst opp en ny motorsykkel så er det bare å bruke den til baner som går til motorsykler og ikke å glede seg å pimpe motorsykkelen opp slik som de gjør i den forrige MTV-serien Pimp My Car!

Noe som mange sikkert ikke kommer til å tro når de leser dette er at MotorStorm også er ganske så ensformig selv etter kun 1 lite løp slik at du aldri vil sitte i timevis å spille karrieremodusen og åpne opp så mange baner og kjøretøy som overhodet mulig. Noen ganger når jeg spiller MotorStorm så kan det til tider bli så utrolig kjedelig at jeg må avbryte midt i en runde som jeg synes er for dumt selv om man ligger på førsteplass.

Middelmådig Online

Om man liker veldig godt å spille online i bilspill som i Forza MotorSport-serien, Gran Turismo-serien og i andre kule bilspill og man gleder seg til å prøve online-delen i MotorStorm så må jeg dessverre skuffe deg skikkelig. Det e rikke det at MotorStorms online-del er ful lav bugs, krasj, lagging og dårlige servere, ok da, kanskje sistnevnte stemmer litt for mye da men ikke de andre i alle fall!

Det første man legger merke til da man skal teste ut online-delen litt er at den er utrolig treg og uoversiktlig. Man vil nesten aldri få lært hvordan man ser hvilken plass man ligger på og hvilken "rank" man ligger på. Man kan heller ikke spille i lag med folk fra Amerika, Asia og andre land i MotorStorm ettersom at når man skal starte opp online-delen så må man velge selv i hvilken type server stilling man vil være på slik at om man vil gå til de Europeiske serverlistene eller de Amerikanske serverlistene.

Man skal heller ikke tro at når man først skal velge en server i serverlisten til feks Europa så vil det være mange titalls servere nei! Det er kun rundt 200-400 servere som aldri er over middels befolket av spillere. Og bare for å oppdatere serverlisten til feks Europa er et stort slit. Man må gå ut av alle serverlistene man har vært på også krever det utallige med loadings skjermer og til slutt må man gå helt inn igjen til de serverlistene vi var på som også krev utallige loadings skjermer.

Og det største slitet av alt er faktisk å kunne bli med i et race over online. For det første så går det utrolig lang tid å vente på at alle de andre som fremdeles kjører kappløp kal bli ferdige ettersom at vi må vente på hver eneste spiller skal komme over mål linjen og at de må trykke Ready for å starte et nytt løp og når alle er ferdige med løpet og har trykket Ready så må man også vente i litt over 1 minutt for at løpet skal begynne og man kan heller ikke velge selv hvilke kjøretøy man vil bruke for løpet for det velger maskinen automatisk.

Grafikk og Lyd

Det som MotorStorm er så absolutt best i er grafikken og lyden! MotorStorm sin grafikk er rett og slett lekker! Man vil se vann og gjørme sprute på skjermen og bilene blir vraket idetaljer Og det er ikke kun skygger og slikt som er godt detaljert i MotorStorm, det er også omgivelsene. Du vil dessverre ikke se så mye på omgivelsene pg hver stokk og stein, men om du for en gangs skyld vil gjøre det så vil du se omgivelsene glitre i vakre og gjennomførte detaljer.

Lyden i MotorStorm er også svært realistisk. Man vil høre godt motoren i en Buggie arbeide som bare f*** når løpet endelig starter og når du krasjer så hører du godt mange tusen knas av ei frontrute som går i tusen stykker mens de andre bilsjåførene bare ler og kjører i vei.

AI`en er også svært godt laget og man vil noen ganger bli så irritert på konkurrentene dine da du har ligget på førsteplass og målstreken er rett foran deg og plutselig så kommer konkurrentene og kjører forbi deg akkurat daa du kjører over målstreken at du plutselig kaster P3 kontrolleren ut av vinduet.

For deg som liker gode offroad racing spill er MotorStorm et godt eksempel og anbefalt av meg. Men om du vil pimpe opp kjøretøy og større frie valg så kan jeg heller si at du burde gå å kikke litt mer på Fuel som også er et offroad racing spill. Men uansett så er MotorStorm et godt offroad spill som de fleste vil digge uansett!

Karakteristikk:

+ Lekker grafikk, gode og fine baner, kule og røffe kjøretøy, fantastisk fartsfølelse.

- Middelmådig, uoversiktlig og treg online, litt for få kjøretøy og baner, spillet vil bli veldig ensformig for de som ikke liker offroad racing og mer bane racing, tåpelig dårlig og utrolig ensformig karrieremodus.

Grafikk: 9/10 (på den tiden).
Lyd: 8/10.
Gameplay: 7/10.