Bioshock

Bioshock

Jeg løper bortover en mørk gang. Ørene mine blir fylt med mine egne fot skritt og vanndrypp. En lang og mørk trapp står rett foran meg. Hva gikk galt, hvorfor er jeg her? Nedover trappa ser jeg lystige reklamer om hvor fin og fantastisk byen er. Personlig, så er det et helvete. Mitt liv er blitt kastet inn i en verden som er tyrannisert av kaos. Og jeg hører ikke til her. Ned trappa stopper jeg plutselig opp. En liten jente går litt lenger borte fra trappa. Øynene hennes lyset og hun ser ikke frisk ut. Jeg går litt nærmere der hun har satt seg ned. Hva gjør hun? Jeg ser at hun stikker en slags sprøyte i kroppen til et forvridd lik. Kvalmen kommer opp strupen min når jeg ser dette. Jeg prøver å komme nærmere, prøve å få henne til å slutte. Så hører jeg nye skritt, men disse er ikke lette. Jeg reiser meg opp fra jenta som jeg var så nær å stoppe, og snur meg. Foran meg står en kraftig skikkelse. Med åtte rød lysende øyne, gasstank på ryggen og en bor som arm. Skikkelsen tar en av de forvokste hendene sine og løfter meg opp. Jeg klarer ikke å kjempe imot. Selv om jeg fikler etter revolveren, så skjelver jeg for mye. For den store boren til monsteret går gjennom magen min og smerten kommer hard og brutalt inn i hele kroppen. Jeg skriker. Skriker som jeg aldri har gjort før mens han borer seg gjennom brystet mitt også. Jeg blir slengt inntil en vegg mens jeg skriker. Jenta og kjempen bare går. Skrikene mine dør vekk, og jeg ligger død. Ingen kunne høre meg nede her, i det dype havet.
Velkommen til Rapture.

Historie

Bioshock er et første persons eventyr der du tar i rollen som Jack. I 1960 sitter du i et fly som er over havet. Du sitter og tenker hva moren og faren din sa. At du var spesiell og du er enig. Så styrter flyet. Etter å ha kommet seg opp til overflaten fra vannet, ser Jack at han er den eneste som overlevde katastrofen. Så fortumlet som du er, finner du ly i et fyrtårn er like ved krasj stedet. Jack kommer seg inn og finner en kapsel som fører ned til bunnen. Ned til undervanns byen Rapture som vi blir introdusert av Andrew Ryan, skaperen av byen. Andrew hadde en visjon om å samle de beste legene, kunstnerne og forskerne til å lage det perfekte samfunn. Der politikk ikke kunne forstyre, der alle som hadde visjoner ble belønnet for det. Når vi ser byen utenifra og hører om det, virker alt fantastisks. En by der du kunne oppfylle dine visjoner og visse din kreativitet. Så, etter fem minutter inn i spillet ser vi at denne visjonen gikk rett til "bunns". Vi blir vitne til et mord, og ser at hele byen er nesten kollapset. Gjennom en radio blir vi venn med Atlas, som vil hjelpe deg. Han kommer med støtte og blir en slags navi fra Zelda serien. Ryan har fanget familien til Atlas, og han spør deg om hjelp for å redde dem. Nå ligger Når du har fått din første plasmid og bedre våpen ligger Rapture foran deg, og det er din plikt å grave fram hemmelighetene bak utopia paradiset.

Gameplay

Spillet går som nesten alle andre FPS-spill. Jack har en lang rekke med våpen som du kan leke deg med. Du får en skiftenøkkel, masking gevær og shotgun samt mye mer. Etter å ha blitt angrepet av en splicer får du din første "plasmid" som hjelper deg i kampen mot Ryan. Plasmids er et slags "dop" som forandrer molekylene dine, så du kan gjøre overmenneskelige ting. Du kan knipse ild eller lyn ut av fingrene dine pluss mye mer. Denne spliceren som angrep deg er en slags "plasmid-junkie". Siden disse "splicerne" har dopet seg ned med stoffet, har de blitt ubalanserte og farlige. Alle disse splicerne bruker masker som de brukte under en "revolusjon" der Andrew Ryan fikk motstand. Alle våpnene har tre ammunisjons typer som er effektive mot noen fiender. Alle våpnene kan også oppdrageres for mer stabilitet og styrke, men sjarmen med evnene dine er plasmids. Plasmids kan gjøre så mye som sette fiender i fyr eller fryse dem ned. Alle plasmids er spesielt effektive for det-og-det miljøet, der elektrisitet kan spre seg fra flere fiender i vann og fryse formelen kan fryse fiendene ned til et lett knuselig mål. Å kombinere våpen og plasmids er nesten livs viktig for å overleve i Rapture. Gjennom spillet finner du også lyd dagbøker etter forskere i Rapture. Stemmene til disse er blant annet, russisk, tysk og britisk og er framført helt fantastisk. Alle dagbøkene kan hjelpe deg om å forstå karakteren din bedre og lære mer. Kamp systemet er meget bra og det er fiendene også. Hvis de blir tent på vil de med en gang prøve å finne vann og oppførselen deres forandrer seg etter din spille stil. Det kan være litt kjedelig å møtte de samme fiendene som ikke gir noe utfordring, men alt i alt er det et bra kamp system, med en smart AI. Selv om du er fanget i ett kjempe stor sted som kan virke litt overveldende, sitter du aldri fast. Du får nemlig en stor gul pil på toppen av skjermen som guider deg til stedet du skal. Selv om spillet vil at du skal følgen en linje til dine mål, så kommer du til å bryte ut og utforske flere ganger. Spillet vil ikke presse deg til å utforske, men det vet at du vil det. Spillet er lett å komme inn i og har bra kontroll.

Grafikk/Lyd

Grafikken er bare helt strålende. Alt fra sykehus banen til kunst banen stråler av 50-tallet som gir det en behagelig og guffen følelse på en gang. Alle animasjonene ser livfulle ut og behagelige. Big Daddyenes grynt vil få deg til å fryse på stedet og vente på hva som skjer. Spillet blir faktisk ikke så klaustrofobisk som du kunne tenkt deg, siden du nesten alltid blir snakket til av Atlas eller Ryan. Hadde du vært helt alene tror jeg at det hadde blitt enda verre. Godt med litt selskap. Det er også deilig å høre gode gamle 50-talls sanger fra radioen, som hjelper svært på atmosfæren. Hvor tøft er det ikke å skyte hodet av en splicer til blue velvet? Det er gøy å høre en splicer som går og vandrer, mens han nynner "Jesus loves me this i know, cause the bible tells me so" som gir dem litt liv, men det kan bli litt slitsom å høre det hele tiden. Dette er uansett pirk.

Bioshock er et stort spill, med mange hemmeligheter som du funderer på mens du kjemper deg til overflaten. Spillet er noe for seg selv, med kamp systemet og alle hemmelighetene. Når du kommer til Rapture, vil du aldri dra derifra. Med en gang du blir ferdig med det, har du lyst til å begynne på nytt, og bli dratt ned under overflaten. Bioshock er et beist som er blitt vekket fra havets dyp. Atmosfæren, historie tvisten og bare alt er helt fantastisk. Bioshock er et fantastisk spill, men mystikk og herlighet som virkelig drar deg inn. Den eneste dårlige med spillet er at det ikke har online. Kan tenkte deg å samarbeide for å ta flere big daddys? Uansett så er spillet noe alle burde gå gjennom. Bioshock er en reise som man ikke burde gå glipp av. Og med en oppfølger som kommer, kan vi bare tenke oss den nye reisen som vi skal oppleve.

Historie: 10

Gameplay: 9

Grafikk/lyd: 9