Heavenly Sword

Heavenly sword er et spill som har blitt undervurdert siden det øyeblikket det kom i butikkene, og det viser seg at dette spillet er langt bedre enn hva mange gir det kreditt for! OBS denne anmeldelsen inneholder historie spoilers!

Historien i Heavenly sword begynner veldig likt et annet kjent spill der man tror at hovedpersonen dør, og historien serveres som flashbacks opp til det punktet som er åpningen i spillet. Nariko's klan har beskyttet et sverd og holdt det skjult fra hender som verden ikke har godt av at svinger dette sverdet. Klanen kjemper mot den, la meg bare si det rett ut, sinnsyke Bohan som gjør hva som helst for å få fatt i dette sverdet. Og det lykkes Bohan i å svekke klanen så mye at faren til Nariko blir tatt til fange. Nariko har fått i oppgave av faren sin å ta vare på sverdet, og når Nariko ankommer scenen hvor Bohan vil presse Narikos far for informasjon om hvor sverdet finnes så må Nariko ta et valg de aller færreste har lyst å ta. Om Nariko trekker det Himmelske sverdet for å redde sin far så er hun selv dødsdømt, og gjør hun som sin far roper og stikker av så mister hun sin far til Bohan.

Absolutt alle karakterene som har en rolle i historien er laget på en helt utrolig måte. De har sin helt egen sjel som i svært få andre spill, og de har blitt gitt liv av stemmer fra meget dyktige mennesker. Ta Bohan som et eksempel, man skal lete lenge etter en slemming med en "utstråling" som han. Grafikken i spillet er polert og flott, og det har blitt brukt lyseffekter som virkelig får omgivelsene til å blomstre. Gjennom historien så besøker man mange og varierte omgivelser, og man vil oppleve scener med hundrevis av fiender på skjermen uten noe form for lagging eller at frameraten går ned.

Lyden i dette spillet er virkelig i en klasse for seg selv! Musikken som spilles under vanlige kamper og store slag er veldig godt komponert og skreddersydd for dette spillet. Stemmene til karakterene er så bra at jeg har lyst å spille dette spillet bare for å høre Bohan og venninnen til Nariko, Kai snakke. Og at spillet er oversatt til blant annet Norsk, Svensk, Tysk, Spansk og Fransk gjør at så mange flere kan nyte dette.

Selve spillet består av å jobbe seg frem på et område og springe fra kamp til kamp med fiendene, men det er også lett krydret med noen gåter og oppgaver som blant annet løses ved hjelp av sixaxis funksjonen på kontrolleren. Og dette fungerer så fantastisk godt at jeg har vanskelig for å sammenlikne det med noe. Jeg har aldri vært noe fan av sixaxis funksjonen, og hadde det ikke vært for dette spillet så ville jeg nok aldri fått opp øynene for denne funksjonen! Nariko bruker det himmelske sverdet i kampene, og ferdighetene med sverdet er delt opp i 3 deler. Det er helt vanlig fekting med 2 deler av det himmelske sverdet som krever at man er nær fienden, det er tunge angrep der Nariko bruker hele sverdet og legger all kraft i angrepene og det er 2 deler som strekkes ut i kjetting slik at man kan lage litt avstand til fiendene sine. Fiendene vil etter hvert kreve at man kombinerer de forskjellige angrepene for å lykkes. Det er også muligheter for å låse opp bonus ting ved å holde i gang en lang kombinasjon av triks i spillet. Noe som kan være veldig vanskelig! Det vil også komme scener som krever at man trykker på oppgitt knapp til rett tid, noe som ikke oppleves som vanskelig, men er et fint krydder som serverer deilig "eye candy" på skjermen.

I andre deler av spillet skal man spille med Kai, venninnen til Nariko, og dette er helt fantastisk bra konstruerte scener. Det er absolutt noe av det stiligste jeg har sett i et spill. Her skal man bruke sixaxis funksjonen for å styre pilene som Kai skyter etter fiendene sine i slow motion, og man bruker kontrolleren for å vri og skru pilene gjennom luften, mellom trær og rundt hjørner. En av scenene hvor Kai skal redde Narikos far er episk! Her blir det brukt teknikker man kjenner fra serier som 24, blandet med bruk av sixaxis og slow motion, og resultatet er enestående for dette spillet. Det må bare oppleves!

Action nivået er veldig høyt gjennom absolutt hele spillet uten at man blir sliten eller frustrert over det, og her har utviklerne gjort et sjakktrekk og holdt spillet kort i manges øyne. En dyktig spiller vil rusle gjennom dette spillet i løpet av 6-7 timer, men å låse opp alle bonuser krever noen forsøk! Men for meg er det en perfekt lengde på et spill som holder meg fanget med høyt action nivå uten å bli kjedelig. Det er ingen "backtracking" i spillet, og man blir hele tiden servert nye omgivelser og opplevelser!

Dette er et sterkt undervurdert spill som ikke bare hamler opp med sine mer kjente konkurrenter, men faktisk plasserer de på innbyttebenken!

Det innføres nå en pluss og minus liste på spillene jeg anmelder. Takk til The Alexander for forslaget, og takk til Crazy Eyed Gamer93 som måtte minne meg på det

På plussiden vil jeg ta med: