Colin McRae: Dirt 2

Skrevet av: Tyranus   2010-05-13

Når det kommer til bilspill, så er det ingen tvil om at utvikleren Codemasters dominerer feltet, og med det andre spillet i den avdøde rally legenden Colin McRae sin DiRT serie beviser de nok en gang at de er kongen på veien.

I 2007 laserte Codemasters spillet Colin McRae: DiRT, spillet tok verden med storm, og de beviste at det går helt fint å lage et arcade bilspill med realistiske trekk. Spillet gledet både gamle hardcore simulator fans og nye arcade spillere. Det hadde både fantastisk grafikk, realistisk bil fysikk, og en skade modell som skulle bli et kjennetegn for serien fremover. To år etter står oppfølgeren DiRT 2 klar, og tar serien ett steg videre i riktig retning, en mer ekstrem retning.

Akkurat som i RaceDriver: GRID får du muligheten til å lage din egen fører helt på starten av spillet, han eller hun skal representere deg gjennom hele World Tour, eller karriere modusen som det også heter. Jeg døpte meg selv om til Gaz, så hver gang jeg gjør noe heftig eller spektakulert på banen, så roper andre førere til meg "Hey Gaz, watch it!" eller "Well done Gaz, you won the race!", akkurat som team ingeniøren din gjør i GRID. Men du får dessverre ikke laget ditt eget ansikt, men det er nok like så greit siden du aldri får se deg selv uten hjelm uansett. World Tour er akkurat som en helt vanlig karriere modus, du kjører varierende løp i de totalt ni forskjellige landene, og du sanker poeng for å vinne hele mesterskapet. Hvis du kjører bra får du også muligheten til å kjøre mot en av de mange kjente rally stjernene spillet tilbyr, som blant annet Ken Block, Travis Pastrana og Mohammed bin Sulayem.

Man kan helt klart se at Codemasters har brukt samme formel som da de utviklet GRID, den normale og relativt "trege" WRC følelsen det første spillet hadde, er nå byttet ut med X-Games, energidrikker og adrenalin fra første stund. DiRT 2 tilbyr nemlig mange intense løp og klasser man kan kjøre, og for de som er kjent med det første spillet vet at man aldri kjører samme biler hele tiden. For her er det både buggys, rallycross, vanlig rally og min favoritt: trailblazer. Hver av disse klassene tilbyr mange biler man kan kjøre, og stort sett ingen av dem kjøres på samme måte, de har både ulik kjørefysikk og måte de oppfører seg generelt.

For det er nemlig bilfysikken og kjøringen i seg selv som er DiRT 2 sitt sterkeste punkt. Allerede de første løpene jeg kjørte så følte jeg at jeg ble i ett med bilen, kontrollene er så responssive som de kan bli, hver eneste sving du gjør går som en drøm, og hvis du har et bra ratt så kan jeg garantere at du kommer til himmelen. Siden det er ni forskjellige land du skal kjøre på, og alle har forskjellig underlag, bane design og miljø, så kan man tro at Codemasters har hatt en hard jobb foran seg for å få bilene til å tilpasse seg forholdene, men samtidig føles realistiske og ikke tar bort kjøregleden. Og dette taklet de helt fint. Du merker med en gang at ingen underlag er like, hvis du for eksempel kjører på sand eller søle, så vil du sladde veldig lett i svingene, men hvis du kjører på asfalt så vil bilen være stabil og holde seg på veien i hver eneste sving uten problemer. Alt føles så realistisk, men samtidig har det mange arcade trekk.

Skademodellen og krasjfysikken er også noe som er forbedret siden sist, selv om den var god nok som den var før, så har de klart å forbedre denne også. Den er veldig lik den som man finner i GRID, og for de som har spilt det vet at man ikke finner noen bedre spill å vrake bilen på, med unntak av Burnout. Du får store bulker på bilen hvis du kjører inni en annen bil, og du kan oppleve mane spektakulære rullinger. Den er med andre ord så bra som den kan bli med dagens teknologi. Men hvis du er så "uheldig" at du kjører ut, så kan du bare bruke Flashback funksjonen, som vi også har sett i GRID og Froza 3. Denne gjør at du kan spole tilbake tiden noen sekunder, og gir deg sjansen til å rette opp feilen.

Mens du enten kjører i over 200 km/t gjennom de lange strekningene i Utah, eller om man bare kjører i 100 km/t på en rallycross bane om natten i London, så er det umulig å legge merke til den vakre grafikken. DiRT 2 kjører nemlig på Ego motoren, som vi også har sett i RaceDriver: GRID og Operation Flashpoint: Dragon Rising. Denne motoren tilbyr både fantastisk grafikk og effekter, og det er dette spillet et klart eksempel på. Hvis du kjører gjennom Bajas jungel, så ser du at tærne er utrolig godt detaljerte, og den brune skitten på bakken ser ut som skitt tatt rett ut fra det virkelige liv. Det er nesten som om jeg vil sette bilen i ro og bare nyte omgivelsene. DiRT 2 er også stappfullt med effekter og godis for øynene, når du for eksempel kjører over en søledam, så vil vannet sprute opp på frontruten din, og vindusviskere vil gradvis vaske dem vekk. Lys effektene er også veldig realistiske, og hvis du kommer opp i riktig hastighet vil det danne seg en slags motion blur, noe som er ekstremt kult hvis du kjører med cockpit cam. Jeg vil si at grafikken er på samme nivå som Crysis, og det ser bedre ut enn alle andre racing spill på konsoll.

Lyden er også noe som imponerer, motorene som brummer når du ruser den er som musikk i mine ører, og jubelen fra publikum gjør at du kjører enda raskere. Lyd sporene er også godt plukket ut, her finner du både Black Stone Cherry, Bloc Party, Rise Against og Queens of the Stone Age. Dessverre får du bare hørt på musikk når du er inne bo bilen som funger som en meny, og mens spillet laster.

Denne bo bilen er også en av spillets svake sider, selv om den gir en god atmosfære og at du alltid er til stede på banen, så er navigeringen ganske treig, og jeg slet ofte med å finne frem til så simple ting som Innstillinger. Men den er ihvertfall mye bedre enn den raske, men utrolig kjedelige menyen på det første DiRT.

Du finner fort ut at DiRT 2 er en stor forbedring fra det første, og det slet blant annet en del med online delen, for det var bare kjedelige rally løp der det var kun en på banen samtidig. Men her er det sterke forbedringer, nå kan hele 8 spillere kjøre samtidig, og det kan by på både intense og artige løp, og jeg hadde mange morsomme løp sammen med andre. Og for de som er kjent GRID sin online merker med en gang at lobbyen er nesten identisk. Men dessverre er det fortsatt ingen split-screen her heller, så hvis du er ute etter å kjøre rally mot noen ved siden av deg så må du lete litt lenger.

Alt i alt så er DiRT 2 et fenomenalt rally spill. Med både realistisk kjørefysikk, en unik skade modell og grafikk som kan måle seg blant de beste spillene, så har det alt en racing fan kan ønske seg. Jeg slet virkelig med å finne noen negative sider med dette spillet, menyen er kanskje litt treig, og det kan bli repeterende hvis du bare spiller alene over lengre tid, men online delen ordner opp for dette. Jeg vil si at Codemasters har overgått seg selv denne gangen, de er virkelig den beste utvikleren denne generasjonen når det kommer til racing, og DiRT 2 er helt klart ett av de beste off road spillene noensinne.

Pluss - Realistisk fysikk, feilfri grafikk, god online støtte, varierende

Minus - Menyene kan være litt trege, fortsatt ingen spilt screen

Beste øyeblikk - Når du kjører i 320 km/t gjennom Utah ødemarken, og nesten alle spillets fordeler kommer til syne