Brütal Legend

Skrevet av: iDream   2010-06-06

Verden av gamings morsomste spillutvikler er tilbake med det etterlengtede rocke-spillet Brutal Legend. Men er det å leve opp til forventningene?

Hvis det er en ting du ikke kan klage på når det gjelder Tim Schafer, er originaliteten i hans spill. Spill industrien er berørt av enkle, vanlige spill, og det er nok derfor Brutal Legend sikret seg oppmerksomheten til mange spillere rundt om i verden.

Spillet handler om Eddie Riggs - en roadie basert på musikeren og skuespilleren Jack Black. Under en konsert kollapser en scene over Eddie, og det drypper blod på hans tilsynelatende magiske belte spenne. Dette resulterer i at han blir sendt til den alternative verden - en verden der miljøet er preget av metal-sjangeren. Inspirasjonen er hentet fra posten dekker og musikk til å ta med Iron Maiden, Manowar og Ozzy Osbourne.

Eddie havner ord i denne verden der metall gitarer ikke bare gjør episk musikk, men også skyter ut lyn og brann. Han våkner opp i et tempel på toppen av et fjell bygd av bein, hvor han må kjempe mot munkene og monstre ved hjelp av en kraftig gitar og en monumental øks.

Han møter snart en kvinne ved navn Ophelia, som hjelper ham med å komme vekk fra tempelet. Hun tar ham med til et sted som heter "Bladehenge" der det lever en gruppe mennesker, som er dominert av en tyrann. Eddie vil selvsagt hjelpe disse gjestfrie, metall-elskende mennesker, og komme inn i et eventyr å beseire tyrannen, hans underordnede og hans overordnede.

Ved første øyekast, er Brutal Legend en blod-fylt tredje persons action spill, men det er så mye mer enn det. De viktige delene av spillet, slagene gjennomført i riktig RTS-stil. Du kommandere troppene dine til å få kontroll over ressurser i form av "fans", bare for å få muligheten til å produsere flere tropper.

Hovedmålet med disse kampene er å rive ned motstanderens scenen, men det vil ikke være lett. Fienden har egentlig samme formål, og er ikke av typen som gir opp så lett. Bare for å skille hæren fra motstanderens vil vise seg å være umulig, og å ha kontroll over de ulike styrkene. Når du forstår at det er nøye gjennomtenkt plan ikke fungerer fordi du ikke vet hvem av de styrker som er ditt, men vet ikke om den ene styrken har kommet frem til destinasjonen du valgte, eller bare stå i samme sted som for to minutter siden, er du tvunget til å bruke kjedelige taktikk som tre år kunne ha stått bak. Dette gjør at spillopplevelsen skal bli kjedelig heller enn taktiske, spennende og tanke-intensive.

Det faktum at vanskelighetsgraden plutselig stiger dramatisk i RTS-delen senere i spillet, må du spille den samme scenen om og om igjen. Repetive spill og taktikk som ikke er i nærheten av suksess, noe som gjør RTS del av et stort irritasjonsmoment at du heller vil styre klar. Med andre ord: god i teorien, dårlig i praksis, men det holder knapt.

Heldigvis er spillet fylt med mye humor, og jeg garanterer at du vil le deg gjennom den mens du kommer til å felle noen tårer også. Med glimrende stemmeskuespill, gode lydeffekter og, selvfølgelig, utrolig omtenksom spilleliste, er partiet umiddelbart tilgitt for sine feil. Stemningen er høy når du ler du halvparten til døden ved Jack Black kommentarer, mens du lytter til Motorhead i Eddie hjemmelagde bil.

Til tross for dårlig implementert strategien delen, er kampen systemet godt. Mesteparten av spillet består av kamper i den vanlige tredje person perspektiv hvor du, som jeg sa, bruke en øks og gitaren å beseire fiender. Du får også flere soloer som du spiller spillet, og disse blir brukt, blant annet å utvikle bilen, stige relikvier eller som en ekstra kraftig angrep. Du kan kjøpe nye komboer, økser, gitarstrenger og oppgraderinger til bilen der "The Guardian of Metal", Ozzy Osbourne seg selv, lever. Han fungerer dermed som spillets kjøpmannen. Det kan være nyttig å besøke ham nå og da for å være best rustet til kamp.

En viktig del av brutale Legend, er utforskning av den store verden. Det er rett og slett fantastisk å cruise rundt i verden, mens du nyter musikken og miljøet. For selv om tegnet designet er kjedelig og feil andelen klok, er verden en fargerik hyllest til heavy metal, som er så vakker at du noen ganger ikke kan ta øynene fra det. Landskapet er ikke repetively heller blury, tvert imot. Alt i slakk gressletter snødekte tundraen til spøkelsesaktige sumper å varme strendene er faktorer som vil få deg til å glemme oppdragene. Du vil bare fortsette å kjøre i timevis.

Spillet er chock full av ting å samle, steder å utforske og side oppdrag. Side oppdrag fyller dessverre ikke kravene jeg satt for den gode siden oppdrag. Med få unntak, siden oppdragene er det samme hele tiden. Den vil fortsette repetively og kjedelig, men det er ikke noe som krever at du har fullført dem. Men, er du nesten nødt til å fullføre noe. Du tjener "Fan hyllest» (valuta i Brutal Legend) ved å gjøre side oppdrag, som du kan kjøpe oppgraderinger, som er svært nødvendig hvis du vil være ett skritt foran de tøffe fiender.

Brutal Legend er en følelsesmessig, humoristisk og "Rocky" action spill som møtte mine forventninger. Den fantastiske musikk, fargerike verden, den humoristiske stemmen og lang holdbarhet enkle utveier for spillets feil, og hvis du er en metal fan dette spillet er et must.

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 8.2/10
1