Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Halo 3: ODST

Skrevet av: ad0132   2010-09-21

Halo 3: ODST
Halo 3: ODST er en slags parallell til Halo 3. Handlingen foregår på ca. samme tidsepoke, men i den mørke byen New Mombasa gjennom øynene til et ODST- team. Med andre ord ikke noe Master Chief. Etter og ha spilt det i nærmere en måned har jeg endelig gjort klar dommen.

Halo 3: ODST begynner ved at man får en fin liten intro med ODST laget mens de gjør seg klare for et stort angrep. Du er den nye fyren, eller ferskingen som de andre kaller deg. For de som ikke vet det er en ODST (Orbital Drop Shock Troopers) en soldat uten kreftene til en Spartan. Det betyr at du ikke vil ha regenererende helse. For å være ærlig syns jeg ODST soldatene var litt for like Spartanerne, de kan hoppe like høyt og er like sterke. Jaja vi må videre i anmeldelsen.
Uansett så skal ODST teamet hoppe ut fra sitt eget skip i noen kapsler for så å lande på en Covenant- skip og ta det ut. Dessverre går ikke alt som planlagt, skipet forsvinner og laget blir spredd utover byen under.

Når du våkner opp har det gått 6 timer siden dere hoppet fra skipet. Du er alene i en mørk gate og får et oppdrag, å finne ut hva som har skjedd med resten av laget. Dette er lettere sagt en gjort siden Covenant romvesner rundt overalt i gatene.
Du får et kompass i visiret ditt som hele tiden leder deg til neste område der det skal være et spor. Bungie hadde lovet at du skulle få leke litt detektiv i ODST. Selv om det er relativt lett å finne sporene og hvor de er, må jeg si at det er underholdene når du er fremme og leter etter en hjelm, et våpen eller lignende.

Uansett når du har funnet et spor får du vite hva som skjedde med det medlemmet av laget ditt som eide sporet. Dette betyr at du stykkevis får vite hele historien om hva som skjedde med laget etter hoppet.
Denne måten og fortelle er spennende og nye takter fra Bungie. I tillegg får du også spille disse flashbacksene. Dette er gøy og du får oppleve forskjellige områder i og rundt Mombasa. Både på dagtid og nattid.

For byen Mombasa er nemlig ganske kjedelig og grå. Og det er lite forskjell på miljøene og designet rundt i byen.
Det kunne fort blitt vanskelig og skyte i så mørke områder. Heldigvis har Bungie laget et visir som lyser opp og gjør det lettere og skyte. Fiender blir opplyst med et rødt kjær rundt seg, allierte i grønt og viktige ting blir opplyst i gult.
Kampsystemet er nemlig hjerte i hele Halo 3: ODST. Gameplayet er så å si prikklikt de tidligere Halo spillene.
Men som sagt har du ikke regenererende helse. Du må finne helsepakker rundt om i maskiner i byen. Dette er somoftes ikke et problem siden du tåler ganske mye før du må begynne å samle helsepakker.

Stemningen i byen er dog noe det beste jeg noen gang har spilt. Dette har vel musikken mye av takken for. Rolig Jazz kommer ut av Tv-en mens du går rundt i den mørke byen. Du tenker kanskje ikke over det med en gang men musikken er den beste jeg noen gang har hørt i noen spill før. Punktum.
Grafikken er også bra selv om det definitivt finnes penere spill enn ODST. Det er et par rare animasjoner, og noen ganger ser ansiktene til ODST laget litt uekte og datalaget ut. Men bortsett fra det er Halo 3: ODST en teknisk seier.

Selv om kampanjen er relativ kort (Ca.5timer) er det noen andre kule ting å sysle med etterpå. Firefight er en ny modus dom spilles alene eller med andre. Der velger du et område og en vanskelighetsgrad. Så kommer det bølger med fiender du må bekjempe. Du får poeng for hver fiende du dreper og hvordan du dreper ham. Du vil få mer poeng for å drepe en Brute enn en mindre svakere fiende. Det er også et antall med ganger du kan dø før det er over. Hvis du spiller med flere deler dere på livene. Dette betyr at du kan skyte som en gud men likevel miste liv av en kloms som løper rundt uten mål å mening. Dette gjør at du ikke bare må passe på deg selv men også laget ditt.
Hvis du overlever første runde begynner runde nr 2. Der får du nye liv og vanskeligheten blir satt opp ved at fiendene får nye ferdigheter. Eksempler på ferdigheter et at fiendene kaster flere granater eller tåler mer. Alt i alt er Firefight veldig underholdene og hjelper virkelig med på å få opp helhetsinntrykket til ODST.

Og sist men ikke minst kommer online delen. Halo har alltid hvert kjent for å ha en flott og stor flerspiller. Men i ODST føler jeg at Bungie har gått litt på autopilot. Flerspilleren er nemlig hele Halo 3 sin. Og det virker som om ODST har hvert for slapp til å komme med en skikkelig online del selv. Jo da, det er et par nye maps. Men likevel er det først og fremst Halo 3 sin flerspiller som stikker frem. Dette er bra for alle som ikke har Halo 3, men dumt for de som har det og for fansen. Jeg må si at jeg selv ble litt skuffet. Jeg hadde jo spilt det meste før!

ALT I ALT:
+ Nydelig musikk, bra Halo-følese, spennende måte og fortelle historien på, firefight

- litt kort kampanje, Mombasa er litt for repeterende

Grafikk:8/10
Lyd:10/10
Gameplay: 9/10
Holdbarhet: 9/10

Karakter: 9/10: Et flott spill, det har et par problemer, men dette er fort glemt når man sitter der med spaken i hånda. Et must for alle FPS fans.

Medlemsanmeldelser13
Samlet karakter: 8.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10