Call of Duty: Black Ops

Treyarch er ikke kjent for å lage de beste spillene i Call of Duty serien. Tvert imot har dem fått ganske dårlig kritikk for deres tidligere spill. Likevel har Call of Duty: World at War vært en favoritt hos meg, så forventningene mine var skyhøye. Skuffet det eller var det så bra som Treyarch skulle ha oss til å tro?

Øynene åpner seg sakte. Et sterkt lys fra en lampe lyser rett i fjeset ditt. Øynene dine har ikke rukket å åpne seg skikkelig før du legger merke til at du er bundet fast i en stol. Du titter deg rundt og oppdager at du befinner deg i et klassisk, dystert SAW-inspirert tortur rom. Hodet ditt verker. Hva betyr disse jævla numrene som gjentar seg i hodet ditt?!

Du spiller som Alex Mason, en CIA agent med en uheldig historie. Nå har flaksen din fått deg til å ende opp i et tortur rom. Dette finner du ut da en mørk skikkelse med vrengt stemme bak et glass gir deg et støt. Det er altså en såkalt ''elektrisk-stol'' du er bundet fast i. Skikkelsen fortsetter å mase om noe kalt ''the number station'' og hvor denne stasjonen ligger. Mason aner selvfølgelig ikke hva han snakker om noe som resulterer i enda et støt og en flashback.

Gjennom singleplayeren besøker du mange steder. Du leter etter Fidel Castro i Cuba, du sloss mot blodtørstige vietnamesere i en skytegravskrig i Vietnam og reiser langs elvene i Laos. Selvfølgelig sloss du ikke aleine. Black Ops byr på et sterkt persongaleri som blant annet den hevnlystne amerikaneren, Frank Woods som var en stor favoritt hos meg. Man får også et gjensyn med Viktor Reznov som alle som har spilt Call of Duty: World at War kjenner igjen. Alt dette gjør dette til en spennende campaign med imponerende god historie. En soleklar favoritt blant Call of Duty spillene.

Grafikken i Black Ops er ikke suveren. Jeg føler heller at vi går litt tilbake i tid og at det er hakke verre enn forgjengeren, Call of Duty: Modern Warfare 2, sin grafikk. Noen av våpene ser ganske tamme ut og designen på enkelte baner er ikke noe særlig å skryte av. Jeg føler at det er helst snø-banene som har god grafikk. Men det er ikke dirkekte dårlig grafikk, helst litt over middelmådig vil jeg si.

Det mest etterlengtede med Black Ops var vel multiplayeren. Treyarch hadde lovet et vell balansert og en superb online opplevelse. Men her føler jeg ikke helt at de leverer. Klart, det er gøy og jeg har hatt mange gode stunder, men det er noe jeg ikke klarer å putte fingeren på som ikke gjør meg like hekta som jeg har vært på de tidligere Call of Duty spillene. Multiplayeren er vell balansert og ''fair''. Både stopping power og juggernaut er fjernet, et bra tiltak slik at det er mulig å få prøvd andre perks. Man kan heller ikke få killstreaks ved hjelp av andre killstreaks lengre, noe som gjør at mengden camping blir redusert. Våpne er også balanserte, men enkelte er letter å bruke enn andre. Dette resulterer i at de fleste bruker dette våpenet og det blir en nokså frustrerende opplevelse.

Treyarch har også lagt en stor vekt på kustomisering av våpene. Nå kan man for eksempel endre hvordan sikte skal se ut. Det trenger ikke å være en dott lengre det kan for eksempel være et hjerte, en trekant eller en smiley. Man kan også endre fargen på siktet. Blant kamuflasjene har vi nå fått over 15 å velge blant.

I tidligere Call of Duty spill har vi vært vandt til at man unlocker nye våpen når man levler opp og at man unlocker attachments etter hvor mange headshots man får med våpenet. Slik er det ikke i Black Ops. Treyarch har innført et nytt system som heter COD Points. Hvor bra du presterer i en kamp avgjør hvor mye du COD Points du tjener. For COD Points kan du kjøpe nye våpen, attachments på våpene, ansiktsmaling, perks, granater. Det er altså veldig mye å velge mellom.

Konklusjon:
Call of Duty: Black Ops er ikke perfekt. En del ting kunne blitt gjort bedre, men alt i alt leverer de et vell laget spill som etter mine meninger slår forgjengeren. Det er kanskje frustrerende, men så utrolig bra det er når alt går som det skal i multiplayeren! Campaignen er episk, og jeg anbefaler å spille denne før du hopper inn i online delen.

Delkarakter:
Grafikk - 7/10
Lyd - 8/10