Recettear: An Item Shop's Tale

J-RPG spill har mistet mye av sin glød i mine øyne. De var ikke hva de en gang var, og selv om jeg setter meg ned med et i ny og ne, er skuffelsen alt som møter meg. Så kom jeg over Recettear på Steam. Et indie J-RPG hack 'n' slash spill som tar en litt annen vri på sjangeren. Her er du ingen hovmodig tenåringshelt som skal ut og slakte fanden selv; du er ei lita jente som driver en Item Shop. Og det er alt annet enn kjedelig!

Historien i Recettear er simpel og grei; du er Recette Lemongrass, ei lita jente som bor for seg selv i et hus i en liten landsby. Faren din forlot deg for en stund tilbake for å søke lykke og ære som en eventyrer, og du har ikke sett eller hørt fra ham siden. Helt til nå.

En morgen kommer det nemlig en fe ved navn Tear på besøk. Tear jobber som en pengeinnkrever, som av alle ting er jobben feene har funnet seg i menneskenes samfunn. Hun har noen dårlige nyheter til Recette. Det viser seg at faren hennes har sporløst forsvunnet, og han var sist sett på toppen av en vulkan mens han kjempet mot en stor drage. Heltemodig? Kanskje. Idiotisk? Ja. Dette er ikke alt Tear har å fortelle, dessverre. Ikke nok med at faren hennes har forlatt henne, han har også tatt opp et ekstremt stort lån - gudene vite hvorfor - og nå er det på tide å betale tilbake. En sur oppgave som nå faller på hans nærmeste slektning; Recette. Er det ikke vakkert med fedre som bryr seg om barna sine?

Nå har dessverre ikke Recette noen penger å betale tilbake gjelden med, men alt håp er ikke ute! Recette har EN måned til å betale ned gjelden på før huset hennes blir tatt fra henne. Hvordan skal hun klare å tjene inn pengene som trengs? Simpelt; hun åpner en Item Shop!

Og slik starter eventyret!

Recette og Tear åpner butikken Recettear - her går vi for originale navnløsninger - og det er din oppgave å hjelpe Recette med å føre god business. Tear vil forbli ved din side og gi deg tips og leksjoner om hvordan du skal drive butikken, så helt alene er du ikke. Alt fungerer veldig simpelt; du kjøper eller samler inn gjenstander, våpen, rustninger, mat, og hva enn du kan tenke deg, og selger dem i butikken din. Alle disse tingene skaffer du deg enten ved å kjøpe dem på markedet, eller hente varer fra 'The Merchant Guild' som selger de beste gjenstandene i spillet, men kun om du er høy nok level.

Ja, du levler opp i dette spillet, men kanskje ikke på samme måte som i vanlige J-RPG. I Recettear har du såkalte 'Merchant Level» som øker jo mer du selger og gjør handel med kundene dine. Jo høyere Merchant Level, jo flere funksjoner åpner seg, du får muligheten til å utvide butikken din, og du kan kjøpe bedre gjenstander fra 'The Merchant Guild'.

Selve kjøp og salg delen av spillet er rimelig enkel; du legger det du vil selge ut på hyllene dine slik at kundene kan se dem, og når kundene har funnet seg noe de vil ha så kommer de bort til disken og du kan si hor mye du vil ha for varen. Enkelt og greit!

Selvfølgelig står du ikke kun bak disken hele tiden. Om du ønsker kan du også utforske noen av spillets grotter for litt spenning og, forhåpentligvis, noen sjeldne gjenstander som kan selges for en god penge. Men hvordan kan ei stusselig lita jente som Recette utforske mørke og farlige grotter, fylt av monstre, feller, og gudene vite hva? Svaret er simpelt; The Adventurer Guild!

Når du skal utforske de forskjellige grottene i spillet må du leie en eventyrer som kan bli med deg, og her får du litt å velge mellom. Du har de standard RPG klassene; swordsman, thief, mage, black belt, lancer, archer, og en demon. Til å starte med er det kun den fattige sverdmannen, Louie, som du kan ta med deg. Og du leier ham ikke fordi du er ute etter redde verden eller noe sånt, nei, du betaler denne fattige stakkaren for at han skal blø og kjempe slik at du kan få din profitt. Kapitalisme på sitt vakreste.

Selve grotte delen av spillet følger den gode gamle hack 'n' slash formelen, og du kjemper deg nedover etasje etter etasje gjennom grottene i klassisk dungeon crawler stil. Det hele blir ganske fort ensformet og kjedelig, så det er godt at du ikke trenger å tilbringe så alt for mye tid i disse, men de er en vesentlig del av spillet om du ønsker å få med litt ekstra story ved siden av å betale tilbake gjelden. Noe jeg tror er den egentlige meningen med disse grottene.

Ikke nok med at du må drive butikken og utforske grotter for å møte de andre eventyrerne i spillet, du må også innrede butikken din riktig! Noen kunder kommer kun innom dersom butikken din har den rette stemningen; magikeren og tyven kommer helst innom når butikken din er litt mørk og mystisk, sverdmannen og svartbelte vil helst ha litt mer simple omgivelser, mens demonen vil ha ting litt mer dystert. Noen av eventyrerne kan kun åpnes opp ved at du har møtt noen før dem, eller slått sluttbossen i en av grottene, eller du labber rundt i landsbyen til rett tidspunkt på dagen, andre vil ikke la deg leie dem før du har latt dem kjøpe noen ting av deg til en rimelig pris, så uansett hvordan du spiller så vil du få litt å bryne deg med.

Imotsetting til andre spill hvor du får 'Game Over' når helten din dør, så er det kun en måte å tape på i Recettear, og det er om du skulle mislykkes i å betale gjelden din hver uke. Klarer du ikke betale må du begynne helt fra begynnelsen av igjen, men med noen ganske så greie bonuser; du får beholde Merchant Level, nivåene til eventyrerne forblir slik de var før du tapte, gjenstandene du har kjøpt og funnet, og alle funksjonene du har åpnet. Eneste du ikke beholder er pengene du har tjent, og grottene du har åpnet opp. Og tro meg, dette kommer til å skje. Så når du endelig kommer til den gjelden du ikke klarer å betale så er det best å kjøpe så mange av de beste gjenstandene du kan få tak i fra The Merchant Guild slik at de kan gi deg en rik boost i begynnelsen.

Recettear gjør kanskje ikke noe veldig banebrytende med J-RPG sjangeren, eller revolusjonerer den den, men det å drive en butikk i en RPG verden er definitivt noe nytt som gir sjangeren et frisk pust. Hvem skulle tro at en Item Shop eier kunne ha mer moro enn de mektige eventyrerne som drar ut for å redde verden? Jeg ble rett og slett overrasket over hvor avhengighetsskapende spillet var, og jeg hadde virkelig ikke regnet med at spillet som skulle gi meg årets J-RPG opplevelse skulle være noe så simpelt, men likevel elegant, som Recettear.

Grafikken minner om de gode gamle J-RPG spillene på PSX, men den mangler ikke sjarm av den grunn! Det er noe med små pixel figurer som bare vet å sette meg i den rette stemningen når det gjelder slike spill. Lyden i spillet passer bra med omgivelsene og gameplayet, og du får av og til litt Japansk voice acting inn i bildet. Dialogene i spillet er kanskje den største drawbacken. Til tider er den kun overfladisk og overdramatisk, men slik er det nå med J-RPG spill, men av og til har den humoren på plass, og man får noen vitser som retter seg mot kapitalisme, liberalismen, og Adam Smith selv, og jeg må fortsatt klø meg i hodet hver gang en kunde kommer inn og forteller meg at han nettopp var oppe og rydde på loftet og fant dette gamle arvegodset som han vil selge meg, og det som da popper opp er en helt normal bløtkake... Faktisk, så er jeg overbevist om at bare det at du nesten er tvunget til å starte på nytt på et eller annet tidspunkt bare er en indirekte 'pun' rettet mot kapitalismen; du kan tjene deg rik og mektig, men du kan også bli kunst og ødelagt.

Alt i alt så er det flere gode ting ved dette spillet enn negative, og det er ikke noe som hindrer meg i å spille videre selv etter å ha fullført det. Det åpner seg en del nye funksjoner, det skjer nye ting som gjør arbeidslivet litt mer interessant - hvem blir ikke overrasket av å se en flokk av kvinner innvadere butikken din på utkikk etter noe verdifult? - og det er fortsatt karakterer jeg vil møte og grotter jeg vil komme meg gjennom, og jeg er fast bestemt på å nå et vist pengebeløp! Jeg kan nesten garantere dere at dere selv kommer til å sitte i mange timer med dette spillet når dere først kommer i gang.

Recettear: an Item Shop's Tale er definitivt en god og overraskende spillopplevelse, så om du liker, eller er villig til å gi J-RPG spil en sjanse, så anbefaler jeg virkelig at du skaffer deg Recettear. Spillet ligger på Steam til en meget rimelig pris, og er et av de spilla som virkelig underholder og skaper timer med moro med sitt simple gameplay.

Capitalism, HO!

1
2