Heavy Rain

Heavy Rain skulle være et av årets høydepunkter - et krimspill med et innovativt gameplay hvor spilleren tar styringen i noe som minner like mye om film som spill. Leverer Quantic Dream varene?

Vi har vel alle sett på filmer og opplevd frustrasjon over at hovedpersonen absolutt skal gå til venstre når det er helt åpenbart at venstre fører til smerte. Vel, ikke nå lengre, for i Quantic Dreams fortelling kan man selv bestemme hvor hovedpersonen skal gå, si, gjøre... I all hovedsak skal man kunne styre hele skuta selv, så spørsmålet er vel egentlig: utifra det jeg nå har fortalt, hva er det som skiller Heavy Rain fra hvilket som helst annet spill? Svaret på dette spørsmålet er: alt! Heavy Rain er en interaktiv film hvor alt handler om historiefortelling, og spillelementer som helse, kart, egenskaper og lignende er lagt til side.

I Heavy Rain møter vi Ethan Mars, en helt vanlig mann med en sønn han elsker over alt på jord. Men en dag blir sønnen kidnappet av Origamimorderen, og Ethan tvinges ut på en rekke prøvelser for å få sønnen tilbake. I tillegg følger vi tre andre personer: FBI-agent Norman Jayden, journalist Madison Paige og privatetterforsker Scott Shelby. Alle har hvert sitt motiv og syn på saken, og det er disse fire personene man følger (og spiller som) for å løse dette mysteriet.

Ingen av disse personene besitter de typiske egenskapene for helter i spill, de er helt normale mennesker, og det er kanskje dette som fører til at vi føler ekstra omsorg, avsky, hat og kjærlighet for karakterene spillet bringer opp. For det er nettopp dette den omfattende historien dreier seg om: å tvinge fram følelser i spilleren.

Spillet starter enkelt ved å introdusere deg med spillsystemet, og læringskurven er kort og enkel. For å plukke opp en avis fra bakken må man dra høyre spak ned, for å gå må man holde inne R2, for å banke på døren må man følge et visst mønster med høyre spak. Det er i all hovedsak denne spaken du bruker for å gjøre diverse ting, og bevegelsene du skal gjøre med spaken er ment til å simulere bevegelsen personen, gi et slags bilde om hva bevegelsen fører til. Men det er ikke alltid dette fungerer helt optimalt - under noen omstendigheter kan disse avbildene av bevegelsene være ganske så misvisende og føre til hendelser du ikke helt hadde forventet!

Gjennom hele spillet belønner eller straffer spillet deg for dine valg, og om du gjør noe dumt eller om du ikke er rask nok på avtrekkeren kan historien plutselig utarte seg på en totalt annerledes måte. Ganske interessant, hva? Vel, ikke der og da dessverre. Man kan faktisk være såpass uheldig at utfallet av visse hendelser kan føre til at mysteriet aldri blir løst. Men det er jo selvsagt artig å se hvordan historien utarter seg, selv om et par av hovedpersonene faller av lasset.

Spillet er ikke bare en dans på røde roser, for det er mange ting du kan irritere deg grønn over i spillet òg. For det første ligger det en anelse av begrensning over det hele. "Hvorfor kan jeg ikke spørre om dette?", "Hvorfor kan jeg ikke plukke opp denne gjenstanden?". Man kan bare gjøre nettopp det spillet vil at du skal gjøre, det er ikke mulighet for å utforske eller gjøre noe på egenhånd. Ingenting av omgivelsene er interaktive, så alt annet enn de få tingene man kan undersøke eller bruke til noe er bare bakgrunner og omgivelser. Dessuten var det å gå et irritasjonsmoment for min del. For det første likte jeg ikke at personene gikk i et dagligdags, dog realistisk tempo. Jeg liker å løpe i spill. Dessuten var det å gå til siden eller å snu seg et rent helvete til tider, og jeg husker spesielt en sekvens hvor det faktisk tok en stund før jeg kunne bevege meg videre, grunnet problemer med å komme meg inn til venstre i en sjakt.

Det er også ganske liten variasjon i kontrollersystemet, og du kommer ikke langt ut i spillingen før du har prøvd ut alle tastekombinasjonene du vil møte i spillet. Selv i de heteste actionscenene og i de raskeste bilsekvensene er ting som overalt ellers, og spesielt i en eventuell andre gjennomspilling er dette en ødeleggende faktor. For det er absolutt ingen forskjell i sekvensene annet enn den du forårsaker selv.

Grafisk sett er Heavy Rain en perle - til tross for at de fleste ting ikke kan brukes til noe, ser de fantastiske ut. Ting, omgivelser og bakgrunner ser fantastiske ut, og spesielt personene. Det som gjør at personene ligger et par nivåer over alt annet, er ansiktsanimasjonene. De er så grusomt gode og detaljerte at det nesten ikke skulle vært lov, og dette er jo noe Quantic Dream har satset på. På den grafiske siden skinner spillet virkelig, og lydsiden skuffer ikke den heller. Det er veldig stemningsfull musikk som røper hva slags sinnsstemning personene er i. Stemmeskuespillet er også godt, og jeg føler at stemmene passer til utseendet til de forskjellige karakterene.

Men til tross for at jeg likte historien i spillet (og irriterte meg over visse ting), fikk jeg aldri noe særlig lyst til å spille gjennom en gang til, til tross for at spillet har mange forskjellige sluttsekvenser. Spillet har så meget å by på, men likevel var jeg mett etter én gjennomspilling. Det var ingenting som gav meg lysten på mer, og sekvensene var såpass langsomme at én gang var nok for denne gang.

Heavy Rain er et kult spill som byr på en flott historie og et malingspalett av følelser, men likevel inneholder spillet begrensninger og små irritasjonsmomenter nok til å trekke spillet et par karakterer ned fra den gylne 10'ern. Fantastiske ansiktsanimasjoner samt god lyd gjør både den visuelle og hørbare opplevelsen bedre. Det er et interessant spill som brygger på mange flotte ideer, men som dessverre har et par ankepunkter som trekker ned. Den triste settingen i det regnfulle Boston lager en flott ramme rundt historien, og hvis du er ute etter flott historiefortelling på et voksent nivå er Heavy Rain absolutt et godt valg. Quantic Dream gjorde mye godt, men de når ikke helt opp til de store.

Pluss:
God historie, ganske bra grafikk, godt stemmeskuespill og lyd generelt, og det at spillet setter i gang følelser.

Minus: