Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Majin and the Forsaken Kingdom

Skrevet av: ad0132   2010-12-31

Majin and the forsaken kingdom
Jeg har brukt godt over 15 timer på å løse gåter, slåss med skyggevesener og samarbeide med et troll i det nye eventyrspillet: Majin and the forsaken kingdom.

Eventyret begynner med en liten snutt som setter deg i eventyrstemning. Et blomstrende land med en lys fremtid blir plutselig oversvømt av mørke soldater styrt av en ondsinnet konge. Legenden sier at det var en skapning som slåss tappert mot en Majin (Et slags troll). Det var dessverre ikke nok. Kongen overtok landet, og mørket spredte seg overalt.
Hundre år går før en modig tyv sniker seg inn i et slott. Han leter etter Majinen (Som legendene sier ble tatt til fange). Etter at han har hentet en frukt som gir tilbake litt av Majinen sine krefter rømmer de to, før de inngår en avtale om å jobbe sammen for å fjerne mørket fra landet.
For å gjøre dette må de bekjempe fire mørke generaler for så å åpne døren til "mørkets fontene". Man må også samle de fire elementfruktene, så Majin får de gamle evnene sine tilbake.

Mye av handlingen blir fortalt i 2d, og disse snuttene er intet mindre enn magiske. Resten av handlingen blir fortalt normalt (Men med et usannsynlig dårlig stemmeskuespill). Selv om jeg ikke har noe imot Majinen sin stemme (kanskje han kunne rettet på grammatikken litt.. .) er dyrene tyven prater med (Ja han KAN snakke med dyr, kom deg over det) så dårlige at jeg blir flau. Tyven selv har en ganske grei stemme og det har generalene også.

Majin and the forsaken kingdom er et eventyrspill, og kan til nød sammenlignes med Zelda (Selv om det ikke når helt opp). Derfor blir det mange områder å utforske og mange gåter å løse. Utforskingen er fortreffelig, og miljøene du vandrer rundt i er umåtelig vakkert designet (Selv om grafikken ikke er perfekt). Det er også mye variasjon å spore, alt fra ørken, gressletter, ruiner, vulkaner, gruver og store slagskip.
Gåtene går mest ut på å finne en spake eller lignende, men er utført såpass bra at jeg aldri kjedet meg eller ble oppgitt. Hver gang du løser en gåte blir du også belønnet med en liten trudelutt og en liten dans fra Majinen. Noe som selvfølgelig holder motivasjonen på topp!
Flere av gåtene må du også samarbeide for å klare, noe som er veldig gøy.

Det blir også noen kamper mellom alle hodenøttene. Også i kampene må du samarbeide med Majinen for å lykkes. Når Majinen har banket en fiende litt kan du komme inn så dere kan gjøre et samarbeidsangrep. Dette funker helt greit og flere av angrepene ser riktig så kule ut.
Men når du kjemper kamper selv (Det hender det du må) føles kampene som ren knappemosing og er uhorvelig kjedelig. Det blir dessverre litt for mange av disse knappemos kampene, noe som ødelegger litt.
Det hender også at Majinen svikter når det gjelder som mest i kampene, det er ofte et problem at han ikke gjør akkurat det jeg sier og at han har for lite helse.
Når Majinen blir beordret til å bruke for eksempel flamme skjer det dessuten altfor sakte, han snur seg langsomt, blir slått over ende før han sakte reiser seg opp og tar sin tid mens han maner fram flammer.
Bosskampene er dog av en annen verden. Og er heseblesende og utrolig spennende. Jeg skulle ønske det var enda flere enn bare fem i hele spillet, men de stikker seg i hvertfall ut, og selve generalene ser utrolig kule ut!

Selv om stemmeskuespillet er litt horribelt er musikken helt magisk. Tonene er som oftest muntre, men blir mer dramatisk når fiender er i nærheten. Musikken redder faktisk lyddelen til spillet fra å gå rett i vasken.

Som sagt varer spillet i over 15timer, men når jeg først var ferdig fristet det ikke med en ny gjennomspilling. Det er dog mange skjulte skatter i riket som du kan finne, både kostymer og Xp er spredd i kister som er strødd høyt og lavt i riket. Disse skattene forlenger levetiden ekstra, men mange vil nok ikke bry seg om å lete etter dem når de har klart spillet.

Majin and the forsaken kingdom har noen store problemer. For det første blir det altfor mye trasking fram og tilbake. Jeg brukte sikkert i hvert fall 7timer på og gå fram og tilbake mellom gamle områder, ofte uten resultater. Dette gjorde meg enormt irritert. Du får visstnok tilgang til et par transportrom rundt i riket, men disse hjelper ikke stort. Jeg merket også et par buggs (Fiender som forsvant og lignende), og det hender noen ganger at kameraet svikter når det gjelder som mest. Noen av gåtene blir også for dumme og tilfeldige, ofte hender det du ikke kan løse en gåte fordi du har oversett en bitteliten detalj eller fordi du ikke har sett et hull i taket som du kan komme deg videre gjennom. Fiendene virker tidvis lett tilbakestående og A1 er ikke mye å skryte over.

DOM:
+ Eventyrfølesen, miljøene, gåtene, samarbeidet, musikken

- Tidvis dårlig kamera og A1, noen for tilfeldige gåter,
7/10: Jeg vil anbefale dette varmt til alle som leter etter et skikkelig eventyrspill.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10