Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Torchlight

Skrevet av: Noral   2011-03-26

Jeg så virkelig frem til Torchlight, når jeg først hørte at det skulle komme et spill som apet etter Diablo sitt gameplay, utforske en verden med sinte gjørmemonstre og hundrevis av gjenstander som gjør deg til dette universets mektigste kriger, så ble jeg overrasket når jeg satt meg ned for å starte eventyret mitt.

(Anmeldelsen er mitt inntrykk av de 10 første nivåene i spillet, er det noe som jeg tar feil i, så er det fordi jeg ikke har opplevd dette i spillet enda. Beklager)

"Overrasket" er et ganske godt nøkkel ord her. Det første man ser på er grafikken, man blir glad for at det er kommet et oppgradert Diablo, men flere spells, annerledes UI (dette er 360 versjonen, ikke PC. Så denne er veldig forenklet) og så har man en liten kjæledegge løpende etter seg. Men så kommer skuffelsene på rad og rekke, og du føler at du har lyst til å skru av spillet og finne frem diskene til Diablo II + Expansion.

Men! Jeg skriver ikke denne anmeldelsen for å sammenligne Torchlight med vår alles klassiker-serie Diablo. Vi skal se litt nærmere på hvordan Torchlight klarer seg som et "vente spill" til Diablo III. Ja, for Diablo er virkelig med i bildet her (alikavel), siden karene bak spillet har vært med å utvikle helt like spill før (Fate), og Schaefer-brødrene var designere i Diablo I & II.

Du kan starte som tre forskjellige klasser, Kriger, Trollmann og Jeger. Du får velge mellom tre ledsagere også, Ulv, Gaupe og ... noe sært.
Navn på deg og udyret velges, og vanskelighetsgraden i spillet har de delt opp i 5 muligheter. Når det er spill jeg har gledet meg til å prøve ut, så velger jeg en høy vanskelighetsgrad, fordi jeg vil få mest ut av spillet, og får lært meg det på den harde måten, derav valget landet på "Hard". Dette skulle jeg ikke gjort. De har en mulighet for de mest hardcore spillerene der ute, aka "Hardcore", hvor du taper spillet hvis du dør. Jeg fikk utrolig lyst til å reise til De Forente Stater for å gi utviklerne litt juling, pga hvor ubalansert alle vanskelighets stadiene er i spillet. Mitt tips til deg: Spill på Very Hard, hvis du har spilt et RPG spill før. (Leste på et nettforum der hvor "Easy" og "Normal" ble sterkt frarådet hvis du har spilt et lignende spill før i ditt liv) Da vil jeg gjerne at vi hadde enda flere alternativer på vanskelighetsgraden, for de som faktisk har spilt generelle spill før. #latterlig

Jeg bestemte meg for å være Magimann på min første tur igjennom eventyret i landsbyen Torchlight, et lite sted med kjøpmenn, oppdragsgivere og ditt eneste pusterom. Tettstedet er under angrep og du slakter 2-3 ufyselige skapninger før du får i oppdrag å lete etter en venn som løp ned i gruvene for å drive styggskapen ut av byen for godt. Du har forhåpentligvis plukket opp noen andre oppdrag også, for å hente hjem noen krystaller som er denne verdens kilde til å få stablet sammen et kraftig forsvar.

For å si det slik, jeg vet ikke hva jeg gjorde galt, men jeg gikk rundt å slo folk med staven min, fordi den gjorde definitivt mer skade enn mine magiske krefter gjorde, som endte i at jeg måtte løpe rundt og rundt uten mana, og forhåpentligvis ville kompanjongen ved min side redde meg fra en forferdelig død, men nei da. Denne hjernedøde krabaten vil ikke gjøre mye annet enn å løpe etter deg rett og slett, men det er før du finner ut at du kan sette han over på "Aggressiv", som gjør at han får ræva i gir. Du kan sende han av gårde til Torchlight for å selge utstyr du ikke trenger lengre.

Banene du utforsker ligner på huler/gruver de 5 første, til du knuser fjeste til første boss. Derfra åpnes en portal som gjør det enklere for deg å komme deg til byen, og ned til ondskapens kjerne. Herfra utforsker du gamle ruiner av et slott.

Det er ganske mye utstyr du kommer til å plukke opp i din reise i dette spillet, kanskje ikke så annerledes enn andre lignende spill, men her er det så utrolig mye forskjellige muligheter og "stats" de har gitt utstyret du finner. Vi har tre vanlige verdifulle egenskaper utstyret skal ha, som styrke, magi og behendighet. Men i Torchlight er det ganske vanskelig å velge riktig utstyr, fordi de har lagt inn 100 andre faktorer, som for eks å gi deg litt mer liv, mana, mana per sekund, armor, "reducing enemies armor per hit by *", stjele liv per slag, osv osv. Det finnes utstyrs sett, men dette fant jeg vanskelig å finne og det jeg bruker for øyeblikket er ganske variert. Det merkelige var at den sammenlignet nytt utstyr du plukket opp med hvor mye verdi rustningen din steg med, istedenfor å sammenligne med ekstra egenskaper de diverse delene du har på deg. Det finnes heller ikke et lite hendig vindu som vil sammenligne dette for deg i UI'en, som finnes på PC versjonen.

Sammensettingen av spillet utseende og lyd sporene gir en god atmosfære mens du utforske de skumle hulene under Torchlight.

Men tross kritikk, så er 360 versjonen av spillet Torchlight egentlig enkelt og greit: Godkjent.

Det er et spill som kan glede deg i mange timer, hvis du sette godviljen til, og ser bort i fra tidligere perler. Anbefaler deg heller å skaffe deg PC versjonen hvis dette er et spill du vil teste.

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10