Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Brink

Å gi et spill den prestisjefylte tittelen årets skuffelse allerede i Mai er ganske unormalt, men Brink oppfyller absolutt alle krav for å kapre den gjeve prisen.

Da utvikleren Splash Damage begynte å snakke om Brink tilbake i 2009 ble vi lovet et spill med en heftig blanding skyteaction og parkourelementer som ville sette spillet i sin egen sjanger. Vi ble lovet et system som gjorde det mulig å overse alle hindringer som sto i veien. Spillet skulle fokusere på lagarbeid og et ekstremt dypt samarbeids-element. Her snakket vi altså Mirrors Edge blandet med Battlefield serien. Men dette er fortiden. Nå som vi sitter i spillet i hendene oppfyller Brink få av målene utvikleren sa de hadde. Alt de lovte er her, men det kunne vært mye, mye bedre.

Den første og mest uviktige delen av Brink er historien. Brink foregår i framtiden. en tid hvor man tror at hele verden ligger under vann. Fordi ingen klarte å spå dette finnes det kanskje bare ett sted igjen på kloden hvor det er mulig å leve. Og den heter The Ark. Denne massive strukturen i midten av havet er hjem til to faksjoner; Resistance og Security. Førstnevnte har som mål å komme seg av The Ark og lete etter liv andre steder. Security derimot er uenige og mener at The Ark er den eneste løsningen til overlevelse. Det er et ålreit konsept, men som med så mye annet i spillet kunne det vært mye bedre utført.

Om du har Brink og leste det ovenfor uten å gjenkjenne noe av det er det kanskje ikke så rart. Historien er så uviktig i Brink at hver gang en cutscene kommer opp, har du valget til å skippe den med en gang. Det er kanskje ikke så unormalt, men det merkelige med Brink er at det er bedre å skippe den. For hvis du ser cutscenen helt ferdig har spillet allerede begynt. Det andre laget får et forsprang og du ligger bak etter 10 sekunder. Hvis du absolutt vil kan du se på historiedelen senere via start menyen.

Første gang du starter spiller blir du fortalt at du må lage en karakter som du skal spille som. Du må også velge om du skal være Resistance eller Security. Valget gjør ikke annet enn å forandre litt på klær og våpen, og hvis du ikke var fornøyd kan personen din benyttes i både Security og Resistance historien. Nå som du har valgt side er det på tide å forandre litt på deg selv. Brink gir deg tonnevis med valg for klær, luer, ansiktsmaling, tatoveringer og hår. Selv om mye er låst bort i starten må du sjekke tilbake ofte for å se om du har låst opp noe nytt. Brink sine våpen har fått gjennomgå på samme måte. Hvis du er misfornøyd med sikte på pistolen din er det bare å sette på et annet et. Vil du snike deg bak fiendens linjer og ikke lage en lyd? En lyddemper hjelper deg med den jobben.

Brink fungerer slik som mange av dagens skytespill, og har et XP og "perk" system. Du får XP for det meste i Brink og høyere level i spillet gir deg flere valg når det kommer til å forandre på din egen kriger. Hver femte level får du også en ny rank. Når disse låses opp låses flere perks opp. Hver level gir deg ett poeng for å kjøpe perks, og her gjelder det å bruke poengene sine godt, for det er bare 20 leveler.

I Brink finner du raskt ut at det ikke er så altfor mye å gjøre. De tre valgene du har er Campaign, Freeplay og Challenges. Campaign er selvforklarende. Her kan du velge mellom Resistance og Security historien i rekkefølge. Det er kun 8 oppdrag i hver Campaign, og siden denne hvert av oppdragene er at du opplever samme ting fra forskjellig ståsted gir det veldig lite variasjon i miljøene. Freeplay er nesten nøyaktig det samme som Campaign bare at du kan fritt velge hvilket oppdrag du vil ha, og sette f. eks. tidsbegrensing eller begrense antall personer som kan bli med. Til slutt har vi Challenges. I denne modusen låser du opp ekstra våpen, eller deler til våpen du allerede eier. Det er bare fire challenges, med tre vanskelighetsgrader, så heller ikke her er det mye spilletid.

Et av de elementene utvikleren Splash Damage ikke sluttet å snakke om var SMART, eller Smart Movement Across Random Terrain. Dette er den parkour delen det har vært mye hype for. Men Brink er utvilsomt en mester i å skuffe, for også her er det ganske middelmådig utført. Det finnes tre kroppstyper i Brink. Medium, Light og Heavy. Om du velger en Heavy klass må du ikke bry deg om SMART for du kan nesten ikke bruke det. Om du velger medium kan du hoppe over de fleste objekter, men for de som virkelig vil være raske og smidige slik som utvikleren lovet bør man velge Light. Denne kroppstypen kan komme seg over det meste og kan til og med løpe på vegger.
Feilen med SMART er at områdene er rett og slett ikke lagt opp til å bruke det. Det eneste du kommer til å bruke er en snedig liten bevegelse som slenger deg et par meter bortover gulvet, for å komme seg ut av skuddregnet foran deg. Å tro at det ble like bra, eller bedre enn Mirrors Edge var i overkant optimistisk. Men SMART skulle være en av de tingene i Brink som skilte det fra resten av skytespillene på markedet.

Men alt er ikke bare dårlig. Det som på egen hånd løfter karakteren er samarbeidssystemet i Brink. Du kan spille som en av fire klasser. Soldier, Engineer, Medic og Operator. Her finner du ingenting utenom det vanlige. Soldier er for deg som elsker å løpe inn med våpenet først. Perksene dine gir deg mere styrke, og du kommer ikke til å gå ut av ammo med det først. Engineer er forsvar og sabotasje eksperter. De kan sette opp turrets og miner for å hindre fienden i å komme seg frem. En Medic er både ubrukelig og nødvendig på samme tid. De kan selvfølgelig distribuere helse og gjenopplive kamerater, men de har ingen egenskaper som gjør at de kan få spillet videre. Til slutt er Operator klassen for de som liker å snike seg bak fiendens linjer og skape et helvete. De kan hakke turrets, spotte miner og kle seg ut som fienden. En egenskap som gjør spillet unødvendig irriterende til tider.

I Brink er det alltid en angriper og en forsvarer. Mens forsvarerens oppgave er ganske selvsagt kan opposisjonen velge å takle sine mål på forskjellige måter. Mens det alltid er et hovedmål som bare en klasse kan klare kan andre klasser alltid hjelpe til veldig godt. Om en Soldier må komme seg til noe han skal sprenge kan en Operator gjøre det enklere ved å åpne en raskere rute til målet. Fra et hjul som man kan få opp med et knappetrykk kan man se hva som må gjøres og hvor mange som holder på å gjøre akkurat det. Det er ekstremt intuitivt og noe jeg gjerne vil se at både Splash Damage og andre utviklere tar med seg videre. Hele samarbeidsaspektet i Brink drar hele spillet opp flere karakterer. Det er rett og slett det beste med spillet.

Det kommer an på hvor mye tid du kommer til å bruke på The Ark. Er du av den typen som alltid liker å få fullt i Achievments på dine spill før du går videre er Brink 1000 G på ca. 3 dager. Å komme seg høyeste nivå er heller ikke vanskelig. Med litt intens spilling tar det deg maks 4 dager. Dette har nok utviklerne innsett og har derfor gjort det mulig å lage flere forskjellige karakterer i spillet. Kampanjen er kort, Freeplay er ganske verdiløst og fire Challenge oppdrag er ikke så mye for et spill. Liker du Brink godt får du minst 10 timer med spilling ut av det. Men det er noe jeg tror mange ikke kommer til å klare.

Grafisk er Brink litt opp og ned. Når du ser deg rundt er mye som er uklart før maskinen din klarer å laste det inn. Men når det først er lastet det inn ser det bra ut. Når du ser ut over The Ark ser spillet også ganske bra ut, men du får se dette så sjeldent. Spiller holder seg vanligvis til korridorer eller områder meg vegger og tak som gjør at du får se lite av verden utenom i cutscenes. Noe jeg synes er gjort ganske bra med Brink er hvordan du ser andre personer. Spiller du online kan du se detaljene på våpnene de bærer. Hvilket sikte har de brukt? Har de en lyddemper på? Å se på utseende til andre online er også ganske moro, spesielt hvis de ikke har vært så seriøse når de skapte seg selv.

Lydmessig holder Brink musikken til et minimum. Det er ikke særlig mye av det. Stemmeskuespill er det du kommer til å høre mest av, og det er ikke særlig imponerende. Det holder seg for det meste til stereotyper, og er ekstremt uinteressant. Du føler ikke at stemmene gir noen form for personlighet til de livløse soldatene som er på laget ditt. Nå er jo historien ikke så viktig heller, så hvem bryr seg egentlig?

Å summere et spill med ett ord har kanskje aldri vært så lett som dette. Men med Brink er jeg sikker i min dom. Ett ord som definerer omtrent hele spillet; Skuffende. Det er noen lyssider ved spillet, og Brink er ikke det verste spillet på markedet. Men når du lover så mye og leverer langt under par må det sies. En oppdatering kan sikkert fikse på mye, men mitt råd er ikke kjøpe det, men heller spare pengene til et annet spill.

Grafikk: 7/10

Lyd: 4/10

Spillbarhet: 7/10

Holdbarhet: 5/10

JoEy_Odd

Samlet karakter: 5.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10