Need for Speed Underground

Vinden suser i håret, og adrenalinet øker for hvert sekund som går. Bak mørke gater i en normal by så er det en stor gjeng som har en felles interesse. Nemlig gateløp. Suse i de feteste bilene på markedet, kjøpe oppgraderinger til både motor, og overflaten på bilen. Er dette hver bilentusiasts drøm, eller er dette bare en flopp?

Litt smått med info siden spillet er veldig gammelt. Dette er det syvende Need for Speed spillet i rekken og ble sluppet ut i 2003 av EA-Games og laget av EA-Black Box (Skate spillene).

Spillet handler enkelt og greit om å kjøre veien din opp til toppen igjennom en serie med forskjellige gateløp. Historiemessig så er ikke dette noen perle, men dette spillet redder seg opp på noen andre faktorer. Spillet har typisk Need for Speed start som jeg kjenner til og det at vi får kjøre en kul bil som virker veldig lovlig sånn at vi får lære oss kontrollene. Dessverre så varer det bare i et løp før du er nødt å velge mellom en serie med kjedelige biler som for eksempel Volkswagen Golf. Det er en kjip start som er like plagsom for hvert spill.

Need for Speed Underground har mange elementer som gjør at det ikke går i glemmeboken. Største grunnen er vel på grunn av at det var et gateløps spill som ga oss muligheten til å lage en bil som du vil. Jeg vet ikke noe særlig om den muligheten på de eldre Need for Speed spillene men selv kunne jeg sitte og endre på biler og lage de som jeg ville i flere timer når jeg var liten. De måler «kulheten» på bilen din i «Reputation» og med det kunne du få mer av det som kalles «stylepoints» som du fikk hver gang du tok et langt hopp med bilen, eller nesten krasjet med en bil som ikke var en del av kappløpet. Når man er inne på de siviliserte bilene i dette spillet så syntes jeg at EA har dratt det litt for langt med dem fordi de bilene blir veldig tilfeldig hvor de kommer ut. De bilene kunne fort snu et helt løp på hodet for deg og rett og slett få deg til å gi opp.

Grafikken i dette spillet er fantastisk til sin tid, og de viser det veldig godt med å visualisere bilen, og skaper god følelse at man kjører på opplyste gater midt på natten. EA skal virkelig ha skryt for dette spillet når det kommer på grafikken. Med hoppkameraet som kommer opp for hvert lange hopp du gjør får det til å gi deg en følelse at dette går fort. De har virkelig fått visualisert fartsfølelsen på spillet og du kjenner adrenalinrushet når du føler du går over 140mph.

Dessverre så er ikke lyden på det beste som det kunne ha vært. Kjedelige bilyder, og byen virker ganske død. Musikkvalget var heller ikke på sitt beste fordi enten så er det veldig harde sanger for de som ikke liker det, eller så er det veldig kjedelig rap som også blir kjedelig. Mer variasjon på musikkstiler hadde vært veldig flott i dette spillet.

Dessverre så er det mer enn bare lyden som er veldig kjedelig i dette spillet og det er banene. Det går de 4 små områdene om og om igjen. Det blir som kanskje 12 forskjellige baner på hver spillmodus, og de er ofte det samme igjen, og innenfor de 12 forskjellige banene så er det også de banene baklengs. Til sammen skal du kjøre 111 utfordringer, og da blir du å møte på litt forskjellige spillmoduser. Den første er vanlig kappløp hvor du kjører forskjellige antall runder på en bane, og det er en vri på denne modusen som heter utkonkurrering som vil si at du kjører mot tre andre biler og den siste etter hver runde blir slått ut til det bare er en igjen. Drift og Drag er to helt forskjellige moduser, og drift er at du skal bruke håndbrekket og tjene poeng på å skeise, mens drag er et løp som går rett fram i kanskje trehundre meter hvor du må passe på kjørefeltet samtidig som du girer. Den siste spillmodusen er sprint som betyr at det er en runde, men en ekstra lang bane fra A til B.

Alt i alt så er jo Need for Speed Underground et bra spill, ikke perfekt, men bare bra. Det har mange feil, men siden det utgjør mye underholdning så gjør det godt opp for det på sitt eget vis. Utrolig nok kan man bruke en del timer på dette spillet og det er et vanskelig spill som har fått meg til og nesten gi opp på enkelte løp.

Min rangering:
Grafikk: 9/10 - Fint spill, flott hoppkamera og mange andre ting
Lyd: 5/10 - Tame bylyder, kjedelige bilyder, ensformig musikk