Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

MotoGP 13

Motorsport er lukten av olje og bensin, vind i håret og røyken fra dekk som spinner, det er flotte damer, skinnende biler i millionklassen og monster trucker som knuser biler i en helt annen klasse. Og det er skinndress folkens, skinndress. Dette er Moto GP 13!

Siden Moto GP 09/10 har jeg spilt lite motorsykkelspill og jeg innrømmer at det er godt å holde seg oppdatert på det som skjer i motorsportverden. Moto GP 13 ble lansert den 21 Juni 2013 av Milestone og spillet inneholder alle førerne, banene og lagene fra 2013 sesongen i Moto GP, Moto 2 og Moto 3.

En bærende, men sviktende ramme
For at jeg skal kunne leve meg skikkelig inn i et spill av denne typen så må det være en viss bærende ramme rundt hovedpoenget i spillet, som er å kjøre motorsykkel. Og dette spillet er ikke noe unntak, det har en helt egen karrieredel hvor jeg som spiller kan konstruere min egen fører og bygge meg opp fra bunnen hvor man er wild card fører til man eventuelt får en kontrakt med noen av lagene, og slik bygge seg opp til å kjøre i Moto GP klassen som er den mest prestisjetunge klassen for 1000cc firetaktere som faktisk var begrenset til bare 800cc fra 2007 til 2012. Karrieredelen i Moto GP 13 er for meg noe mangelfull. Jeg blir satt i riktig stemning ved illusjonen av at man reiser rundt i verden med laget og styrer alt fra stolen i mobilhjemmet, men opplevelsen er ikke komplett nok for meg. Man kan sjekke mailen for å se hva mekanikeren, sjefen for laget og hva fansen sier, men etter 4 løp så skjønner jeg at ting bare gjentar seg hele tiden og det kverker illusjonen med en gang. Man får de samme beskjedene fra mekanikeren og sjefen avhengig om man vinner eller ikke, og det er noen få forskjellige meldinger man får fra fansen. Det er en fin ting å ha i slike spill, men når det er så mangelfullt så blir det unødvendig og jeg hopper bare over alt mellom løpene siden jeg vet hva man kan vente seg.

Dum som Tom Cruise
Før selve løpene så befinner man seg i paddocken, eller pit stopen om man vil, og her kan man forandre på egenskapene til motorsykkelen. Skulle man være så velsignet å ha god greie på hvordan en motorsykkel fungerer og hvilke resultater diverse forandringer vil gi, så har man en modus som fritt lar deg forandre på alt fra håndtakene til dekkene. Siden Bridegstone er enerådende dekkleverandør i Moto GP per. nå etter at Michelin ga seg i 2009 så kan man bare velge myk eller hard gummikvalitet på dekkene sine. Det hadde vært litt sjarm med flere dekkmerker slik som i riktig gamle dager da Dunlop fortsatt var med. For slike som meg som ikke har så veldig mye greie på motorsykkel så finnes det en modus der innstillingene blir gjort for deg, bare ved hjelp av at du svarer på noen spørsmål. Føler meg like dum som Tom Cruise i Days of Thunder, for det er sikkert helt enkle ting for de som kan motorsykkel. Det er i alle fall en kjærkommen modus som tillater at jeg kan gjøre forandringer på motorsykkelen uten at det får helt katastrofale følger.

Grafisk snadder
Så kommer jeg til selve godbiten i dette spillet, og det er grafikken. Jeg synes at motorsyklene og førerne i spillet er godt laget, detaljene er det mange av og førerne oppfører seg svært naturtro på motorsyklene. Det hadde ikke skadet med flere forskjellige animasjoner på førere som henter seg inn igjen på sykkelen etter en «nestenvelt», men det er akseptabelt med de få animasjonene som er. Banene og omgivelsene er vakre når man suser avgårde og fartsfølelsen er tilstede slik den bør være og det går absolutt fortest når man ser alt i førsteperson perspektiv, men det var også vanskeligst for meg å kjøre på denne måten som jeg foretrekker fra bilspill. Playstation Vita utgaven har dessverre bare 16 motorsykler på banen, sterkt redusert grafiske effekter og mye tap i bildeoppdatering, spesielt i regnvær. PC versjonen er den ypperste utgaven av alle tilgjengelige, og holder høy og fin bildeoppdatering med et gnistrende flott bilde og 29 motorsykler på banen til enhver tid i et løp.

Lite lyd?
Jeg finner det irriterende hvor lite tid og energi som er lagt i lyd-delen på dette spillet. Musikk er nesten fraværende, det er absolutt ingen musikk når man kjører og det er heller ingen valgmuligheter som tillater å skru på musikk. Selv liker jeg å kjøre uten musikk, men jeg legger godt merke til at den ikke er der. Kommentatoren, Gavin Emmett, som snakker før løpene kunne hatt en mye større rolle, som f.eks Rusty Wallace som snakker om kjøreteknikker og gir tips i NASCAR 09. En helt uvesentlig ting å ha med, men likevel synes jeg det er veldig stilig og hjelper med å gjøre opplevelsen bedre. Jeg føler meg mer inkludert som spiller på denne måten. Men kommentatoren i Moto GP 13 begrenser seg til å introdusere banene og fortelle hvilket vær det er. Lyden av syklene derimot er svært bra, det er ikke distinktive lyder av forskjellige motorer slik som i Gran Turismo 5, men likevel så er det markante forskjeller 250cc totaktere og 1000 kubikkerne. Noe annet ville faktisk vært dumt.

Mc fysikk
Fysikken i spillet er jeg godt fornøyd med, selv om det ikke virker som de forskjellige kjørestilene man kan velge påvirker spillet noe mer enn at førerne skiller seg ut, og det syntes jeg faktisk var ganske stilig. Motorsyklene vil oppføre seg betydelig annerledes ved å bare skifte mellom hard og myk gummi på dekkene, høy og lav giring og hvordan støtdemperne jobber. Det er mulig å skreddersy oppsettene for enkelte baner og lagre de for senere bruk, men det er også fullt mulig å tute å kjøre uten å forandre på noen ting. Da er man bare prippen mener nå jeg. Bruk av bremser føles solid og sykkelen oppfører seg slik jeg forventer når jeg bruker frambrems og bakbremsen. Det er mulig å gjøre flere innstillinger på fysikken i spillet for å gjøre ting lettere, som å betjene både fram og bakbrems samtidig med en knapp, eller å krype sammen på sykkelen for å minske luftmotstand automatisk. Jeg er av den klare mening at man burde spille med muligheten å betjene frambrems og bakbrems og manuell giring. Det gir en en bedre opplevelse av å kjøre motorsykkel og når man mestrer det så kjører man mye bedre enn med automatisk giring. Motorsykkelkjøring krever at man alltid tenker 2 svinger frem slik at man kan planlegge og i det hele tatt prøve å holde en god linje. Og om jeg skal sammenligne med bilspill så slipper man en sykdom som spesielt Forza sliter med, og det er følelsen av at svingradiusen på motorsykkelen bestemmes av hvilket gir man har. Det er noe som er skikkelig irriterende i bilspill, svingradius er konstant og bestemmes ikke av hvilket gir man har. I Moto GP 13 føles det virkelig som vekten av sjåføren bestemmer svingradiusen, og det er vidunderlig. Det er slik det skal være på motorsykkel!

Avsluttningsvis
Moto GP 13 byr på flere forskjellige moduser for å øke levetiden til spillet, og foruten karrieremodusen kan man velge å kjøre et Grand Prix, bryne seg på et helt world Championship eller bare hone kunnskaper i time trial. Man kan velge blant alle førerne og lagene i alle moduser, men noen er låst slikt at man ikke har tilgang til alt med det samme. For å låse opp disse så må man samle på erfaringspoeng fra uansett løp man kjører, og man får mer poeng jo vanskeligere man gjør det for seg selv ved å velge høyere vanskelighetsgrad, kjøre fler løp, ha med kvalifisering og slike ting. Tross i den svake karrieremodusen så synes jeg spillet står sterkt, og har flere bilder og snaddervideoer fra Moto GP man kan låse opp ved å samle erfaringspoeng. Online kjøring har ikke blitt testet ut ennå, men spillet er ventet å skulle ha tiltstelninger rundt det som faktisk skjer i Moto GP. Spillet har blitt oppdatert med toppførerne fra 2012 Moto GP, Moto 2 og Moto 3. Spillet koster 150 kroner å laste ned til PS Vita og ca 320 kroner (40 euro) å laste ned på Steam per 8. september 2013.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10