Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

F1 2013

Skrevet av: MNO2610   2013-10-07

Har du alltid drømt om å bygge deg opp en racingkarriere, men du har ikke tid, penger eller gidder ikke. Så har jeg den perfekte løsningen til deg, nemlig F1 2013! Jeg har nå kjørt meg svett i codemasters nyeste kapittel i formel 1-serien.

Jo, hvordan starter du spillet. Som du kjenner til forgjengeren (F1 2012) så begynner du med "young driver test". Der du får muligheten til å kjøre rundt banen i Abu Dhabi, du skal nå bli kjent med bilen og teamet. Og med det så må du gjennomføre ulike tester. For eksempel du skal kjøre rett fram og så stoppe, altså en "braking test" (Som finnes) i Gran turismo spillene. Så når du har gjennomført testen så er det bare å utforske alt det nye spillet har å by på.

Hva er nytt?

Så, hva er nytt? Jo, i F1 2013 så er det mye nytt. For det første så har du Grand Prix mode, der du får kjøre din favoritt sjåfør og så delta i hele offisielle kalenderen. Det ble fjernet i F1 2012, men nå er den tilbake. Også så har de fiklet til noe nytt, og det er "Scenario mode". Her skal du gjøre bestemte mål som å fullføre i topp fem, komme deg på topp ti etter en punktering eller vinne et løp etter at det har vært sikkerhets-bil på banen. Jeg var ikke så interessert i denne modusen, så jeg tipper at de hadde tatt med den for et tidsfordriv.

Her er det, de har tilføyet "classic mode"! Her kan du gå tilbake til tid, der helvete fantes. Alle de forferdelige ulykkene og dødsfallet på 80 og 90 tallet gjorde sporten mer og mer spennende, men også farlig. De moderne tingene som kers og DRS fantes ikke da, så de matte klare seg med slipstream (at du ligger i dragsuget). Det er hele fire gamle baner du kan kjøre på, og det er Brand hacth (tidligere vert for England GP) og Jerez (tidligere vert for Spania GP). De andre to banene som Imola (tidligere vert for San Marino GP) og Estoril (tidligere vert for Portugal GP) så må du kjøpe F1 2013: Classic edition eller via PS Store eller Xbox Live.

For meg så var "Classic mode" selve høydepunktet for meg når jeg kjøpte spillet de første tegnene av "Classic mode" så ble jeg som en unge på julaften. Hva skal vi si? Det er ikke overraskende at de velger å ta med i denne modusen, vi så jo de så vidt med sony og F1 2006, men det var bare at du skulle kjøre mot stoppeklokka, det var kjedelig det. Men her så kjører du løp med ni andre førere, du kan spille blant annet som Alian Prost, Damon Hill, Mika Hakkainen og mange fler. Du kan både spille med nye biler på gamle baer og gamle biler på nye baner. Etter par googlesøk så fant jeg fra at du ikke kan konkurrere med nye biler mot gamle biler. Du kan sammenlignende tidene dine, men det blir ikke det samme. Jeg tror ikke codemasters har spart på noe i denne modusen. Jeg vil si "Dette blir nok levebrødet mitt", eller får å gjøre det enklere, et stort pluss på holdbarhet.

Det samme gamle?

Hvis vi skal gå dypere i spillet så har jeg hele tiden fokusert hvordan karrièren er bygd opp. I år er den helt samme som ifjor, men bare pyntet litt på. Du jobber deg fra juniorlagene Marussia eller Chaterham og ender opp i Red Bull, og blir laglegende. For meg så er dette et av mine tidsfordriv i spillet. Og med det beste av alt er at du kan lagre midt i løpet, og så fortsette senere. Utrolig bra for de som ikke har så lange spilløkter og lignende. Du kjører jo såklart fem sesonger (som er mer enn nok), dette er det nå hva jeg mener men dere kunne ha hatt det litt lengre.

Det visuelle, må nevnes igjen.

Grafikkmotoren føles helt ny. Ja det gjør den, men det er den samme EGO motoren. Blant annet som er bedre arbeid med grafikken er at den ikke er så "mørk og dyster", som i F1 2010 og F1 2012, men her så har de fått balansert mellom F1 2011 og F1 2012. Men egentlig så vil jeg dele grafikken i tre deler, en del for 2013 sesongen, en for 1980 sesongen (Classic mode) og 1990 sesongen (Classic mode). For å starte med 2013 sesongen så er det et stort og nytt steg for codemasters, jeg tror de vet hva grafikk i bilspill handler om. I år så får du se lysglimt fra sola, sola reflekterer fra bilene og selve detalijene er bedere, pluss flere godbiter. 1980 sesongen føles litt gammelaktig, veldig "gul" farge på grafikken, men hva med det. Det er jo gammelt, så dette får meg skikkelig i stemning med biler og kjørefølelsen. Til slutt så har vi 1990 sesongen, her så har vi veldig orginal grafikk. Det er her grafikken i hele spillet er på sitt beste, ja jeg mener det.

Lyden har fått en stor overhaling, mer realistisk, men ingen original lyd fra de ekte bilene. Jo, hvis du laster ned en mod på pc (hvis du spiller der) så får du tilgang til mer en bare det. Lyden er hele tiden et av de tingene som vurderer spillet, og her så har det gjort en kjempejobb, det er bare å ta av seg hatten. Den samme gamle følelsen av når du spiller bilspill er her er det bare å føle seg hjemme.

Gameplayet, er på det samme nivået, ikke det store er forandret (Hvis du hat spilt F1 2012 så tror jeg du vet hva jeg mener). Du har parkert bilene din i et slags studio, og bilder som veiledning i menyene. Som i tidligere versjoner så kjører du i fem sesonger for å gi jernet ute på banen for å så, bli en legende. Bra opplegg, men hadde ønsket noe annet. Om at du hadde divisjoner (GP3 og GP2), håper at de velger det om noen år. Kjørefysikken er på et helt nytt nivå, som jeg som kjører med driving force (bilratt) kjenner det svært godt. Jeg merker godt at de gamle bilene har mindre luftmotstand, du bare snurrer rundt i hver sving, hvis du kjører på kerbsen (kantsteinen) da. Men de er utrolig kjapp i svingene, som en gokart i svingene. Men bortsett fra de gamle bilene, så taler 2013 bilene mer en de gamle bilene, du kan kjøre hardere enn de gamle, for 2013 bilene tåler mer.

Levetiden til spillet er veldig stor, den er et fordi "Classic mode" er med, det er den største gleden. At jeg elsker dette spillet gjør jeg, jeg elsker det for mye. Bare tanken på å spille det frister med mange timer bak rattet. Enkelt og greit, holdbarheten er justert til 10 av 10!

For meg så er F1 2013, egentlig det beste spillet jeg har spilt i mitt liv. Ja, helt sant. Alt sammen er et levebrød for meg. Elsker alt med spillet, ikke en ting feilfritt. F1 2013 føles som et next gen-spill, og det hadde vært fantastisk hvis alle verdens bilspillutviklere kunne det Codemasters kan. Men dette er vel også poenget. Ingen utvikler er som Codemasters, og ingen spillserie er som F1 2013.

Classic mode- 9
Grafikk- 10
Gameplay-9
Lyd- 10
Holdbarhet- 10

+ Lekker grafikk, intelligenstesten til motstanderne er bedre, lyden, holdbarheten, classic mode, ALT!

- Hva skal pirkes på? Nei, det vet sammen jeg ikke jeg.

Beste øyeblikk: Når du har klart å vinne førermesterskapet i karrière på "legend".

Verste øyeblikk: Når du er på siste runde på et langvarig løp, glemmer deg helt og totalvraker bilen din, du har ikke noe "flashback" igjen

Samlet karakter: 9.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10