Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
MEDLEMSANMELDELSE

Dead Space 2

Skrevet av: Xenofex   2013-10-30

Da det første "Dead Space" dukket opp kom det som lyn fra klar himmel. Ingen hadde sett for seg at den ganske ukjente og tidligere middelmådige utvikleren "Visceral Games" skulle servere et produkt av ypperste kvalitet. Og attpåtil uten å bygge på en allerede eksisterende merkevare.

"Dead Space 2" traff hyllene tidlig i 2011 så det har rukket å få noen år på baken. Det er dog ikke noe man merker noe til, for dette er et velpolert produkt fra ende til annen.

Historien er en direkte fortsettelse fra det første spillet, og følger rom-ingeniør Isaac Clarke's kamp mot et utenomjordisk muterende virus. Det er vinner nok ingen priser for beste historie, men den sørger for et troverdig bakteppe for det som skal skje.

Spillet starter med at du våkner fra lengre tids koma med kraftig hukommelsestap (Det er alltid hukommelsestap eller hva?) og befinner deg midt i at virusutbrudd. Menneskene rundt deg er forvandlet til vandrende drapsmaskiner med dødelig skarpe armer og ben.

Etter en rask løpetur finner du din gamle venn "plasma-kutteren" fra det første spillet. Herfra og frem dreier det seg om å kutte av så mange kroppsdeler du overhodet kan makte. Spillet har et greit utvalg av våpen som strekker seg fra gravitasjons-kanoner via flammekastere til mer tradisjonelle lasergevær. Alle kan attpåtil oppgraderes til å bli enda dødeligere.

Det var flere ting som gjorde at det første "Dead Space" spillet ble en kritikerrost hit. For det første så leverte det en av de beste skrekkopplevelsene på aldri så lenge. Spillet hadde sekvenser hvor man vandret rundt i lengre perioder uten å se et eneste monster. Flakkende skygger og raslende lyder var vel så skummelt som de deformerte monstrene. En annen fiffig detalj var at helsemåleren din (i mangel på et bedre norsk ord) var plassert på ryggen din, og ble sådan en naturlig del av opplevelsen, fremfor noe som ligger fastlimt nede i et hjørnet på skjermen.

Mye av dette lykkes "Visceral Games" med å videreføre til oppfølgeren, men det er ikke tvil om at de stemningsfulle sekvensene mellom kampene har blitt færre. Det er mye skyting her, så ikke forvent deg noe annet. Har du spilt et par spill av denne typen før kan du også med fordel sette vanskelighetsgraden et hakk over hva du normalt gjør, da spillet får en ekstra dimensjon dersom du må jobbe litt for fremgangen.

Skrekkspill-sjangeren har ofte blitt kritisert for å nærme seg action-spillene litt for mye, og det er nok ikke usant for "Dead Space 2" heller. Jeg føler uansett at man får en viss følelse av redsel og panikk her, selv om spillet litt for ofte tar i bruk såkalte "cheap-scares", altså monstre som bykser ut av vegger i det du passerer osv. Et stykke ut i eventyret møter du også på en kar som nekter å dø, noe som fører til at du hele tiden må handle kjapt da du har noen bak deg også. Her titter litt av den deilige panikken fra Amnesia-serien frem.

Alt i alt er "Dead Space 2" et produkt av høy kvalitet. Det ser fint ut, spillmekanikken er presis og det føles rett og slett godt å kappe armer og ben i øst og vest.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10