Guild Wars 2

Redigert: 18.09.14 kl 20:44

Guild Wars 2 er et av mange spill i serien Guild Wars, men er denne gangen mer unik enn forige gang. Denne gangen er det gratis å spille det og er helt uten månedsbetaling. Guild Wars 2 er MMORPG spillet som fikk GOTY prisen for beste PC spill og beste Multiplayer online. Mitt møte med Guild Wars 2 var ganske avgjørende for at jeg skulle begyne med PC spill, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor når spillet faktisk er en ganske spesiell MMORPG.

Guild Wars 2 er et ganske spesielt spill på mange måter, og du kan kanskje si at det ligner på mange andre og mer kjente Rollespill, og det kunne jeg en gang bekrefte veldig strekt, men det ble fort snudd om. Guild Wars 2 er på mange måter unikt og noe helt spesielt i forhold til hva man kanskje skulle trodd. I tillegg skiller det seg merkverdig ut fra tidligere spill i Guild Wars serien. Så når du først har begynt å spille dette vill du fort merke at det lokker seg til deg, og at du egentlig bare vill spille dette mer og mer, fordi både utseende og fortellingen er så spennende.

Men jeg kan garantere deg at spillet ikke alltid vill være like spennende, fordi du har valgt en rase eller tatt ett valg som kanskje ikke var så morsomt som du egentlig trodde. Men så er det akkurat det jeg kanskje synes er aller best med spillet siden historien forandrer seg hele tiden etter hver minste lille avgjørelse du tar. Jeg synes dette er veldig kreativt med tanke på at det faktisk er et spill som tar ganske lang tid å fullføre. Og at det er såppas mange valg du må velge mellom samtidig, men du får alltid valgene dine sortert i kategorier som: Mot, Styrke, Foreder og Majestetisk.

Men hva er egentlig Guild Wars og hva handler det om? Jo, i Guild Wars 2 handler det først og fremst om at du skal redde og beskytte Kryta mot det som en gang rammet verden. Det er kun Kryta som står helt igjen etter opprøret med kentaurene som fortsatt herjer for å ødelege menneskenes bosted. Det er du som melder deg som helt og det er du som er ansvarlig for alt som skulle skje mot Kryta, så det er din jobb å rette opp i hva andre har gjort galt og det er din jobb og holde Kryta trygg for alt ondt som skulle ramme landet ditt. Det blir ikke lett noen ganger må du være med på en årlig jakt, noen ganger må du kjempe mot en hel hær av fiender, noen ganger må du spore opp foredere, noen ganger er det skogen som er det viktigste man kan knytte seg til og noen ganger må du ta mange valg.

Dette er kort fortalt hva Guild Wars 2 handler om. Du vil fort merke at det kanskje blir litt annerledes enn du kanskje har blitt fortalt og det er fordi det er veldig enkelt og velge et annet valg enn det andre før deg kanskje har valgt, så det kan bli vanskelig og egentlig vite helt korrekt hva som skal skje uten at du selv har spilt det. Derfor blir det også veldig vanskelig å kunne si hva det egentlig handler om, men jeg kan ihvertfall si at du virkelig må følge med for å få med deg alt som skjer når de forskjellige figurene snakker, for gjør du ikke det kan du bli sittende og bare sose rundt i flere timer.

I Guild Wars 2 blir ikke historien fortalt med en animert video som vi er ganske vanlig å se i de fleste spill. Istedenfor at spillet viser mange video scener, så holder spillet seg til hva som faktisk er spill og holder seg kunn der. Men det betyr ikke at fortellingen blir vist og fortalt på en dårlig måte, nei jeg liker faktisk denne versjonen mye bedre, fordi i Guild Wars 2 fortelles historien på to forskjellige måter. Den ene er at du går til en du må snakke til og trykker på ham for å snakke, og da vill det komme opp en tekst øverst og et bilde av personen du snakker med. Dette viser klart og tydelig hvem det er du snakker med og hvem det er som har gitt deg en oppgave.

Du vill også få noen valg du kan trykke på for å grave ut mest mulig informasjon som overhode mulig. Den andre versjonen er kanskje den jeg er mest fornøyd med og den som er mest vellgjort. Det pleier som oftest å komme like før en viktig hendelse og viser kunn to personer som snakker med hverandre av gangen, noe som får det til å bli mer enklere å skjønne hvem det er som faktisk snakker i tillegg til at dem ser rett på hverandre mens de snakker.

Men det er fortsatt ikke det som er det mest imponerende, for i tillegg til at de oppfører seg på en mer normal måte, så blir det hele vist som et slags maleri. Det er fordi det blir vist med en bakgrunn som beveger litt på seg og som er identisk til et sted du har vært tidligere i spillet og foran den bakgrunnen så står de to som snakker med hverandre. Det blir jo egentlig nesten det samme som et videoklipp bare at det holder seg mye mer til spillet og der du befinner deg.

Men noe jeg så som et veldig krevende minus var at du må levle opp veldig mye før det er anbefalt å gå til neste kapittel, noe som etterhvert kan bli veldig vanskelig når du kommer deg langt nok ut i historien, og det er virkelig ikke enkelt siden fiender ikke gir deg så mye opplevelsespoeng (XP) og den eneste måten for å komme deg fort opp i level er ved å gjøre sideoppdrag (Sidequests) eller kjempe i PVP kamper, men det kan uansett bli vanskelig og vill ihvertfall komme til å ta lang tid når du kommer deg så langt opp som level 40 eller enda høyere.

En annen ting er at det kanskje blir litt bortkastet å spille PVP kamper fordi hvis du gjør det er det en sjansje for at nettverket ditt kan bli veldig ustabilt en stund. Det er vell egentlig fordi det er for mange som kan spille mot hverandre samtidig og da vil det bare begyne å hakke noe grenseløst, derfor er det også veldig dumt at det ikke har blitt satt noen skikkelig grense på hvor mange spillere som kan spille mot hverandre samtidig.

Det finnes også noe som heter Guild i dette spillet som er akkurat det samme som en klan. Du kan velge selv om du vil lage en egen og rekrutere andre spillere i den eller om du vill velge å hoppe inn i klan som du blir invitert til. Sånn helt personlig synes jeg dette blir litt mye og ikke minst unødvendig.

Problemet med disse såkalte "klanene" er at det blir veldig masete, for når du spiller på et kapittel du gjerne vill fullføre så kan det hende at du får en melding om at du må hjelpe noen med å bli ferdig med en veldig vanskelig fiende som befinner seg her og der eller gjøre ting som du helst ikke vill gjøre enda, og svarer du ikke eller sier nei så vil personen fortsette å mase og kanskje komme til deg og begyne å mase der og. Du kan jo selfølgelig slutte i klanen, men ulempen er at brukeren fortsatt vet profilnavnet ditt og kan fortsatt sende melding til deg.

Så det er ikke akkurat anbefalt og melde seg inn i en Guild, og hvis du skal gjøre det vill jeg anbefalle deg å være ferdig med spillet først sånn at du kan få best mulig opplevelse. En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor dette spillet heter Guild Wars når det faktisk ikke er hovedpunktet med spillet og det er heller ikke noe krig mot klaner heller.

Dette spillet fikk 9/10 fordi:

-Spillet har en lokkende grafikk.
-Kamera er greit nok og kan stilles inn etter sensitivitet.