Middle-earth: Shadow of Mordor

For å være helt ærlig så er jeg blitt hekta, virkelig hekta. Jeg har alltid vært stor fan av Ringenes Herre og Hobbiten. Dette universet er stort og unikt og fenger meg så til de grader. Dessverre har det blitt utviklet spill fra Ringenes Herre-universet uten at spillene har blitt populære av den grunn. Lisensspill har en tendens til å falle i en grop hvor spillene ikke holder den kvaliteten vi gjerne ønsker enten på grunn av at utviklere for slavisk har fulgt historien eller at de ikke har fått tilstrekkelig nok frihet til å gjøre egne valg under utviklingen.

Det spesielle med Middle-Earth: Shadow of Mordor er at spillet havner i en tidsperiode mellom Ringenes Herre og Hobbiten og tar for seg historien om Tailon, en kriger som lever i beste harmoni inntil Saurons mektige krefter inntar Mordor. Tailon og dama blir brutalt drept, men Tailon er ikke helt ferdig. For drapet skal hevnes og hvor Tailon havner i en spøkelsestilværelse der han får uante krefter i kampen mot Saurons hær.

Begynnelsen av spillet fanger meg umiddelbart og hvor jeg føler sulten etter å spille er stor. For jeg vil jo selvsagt at Tailon skal hevne det brutale drapet og sørge for at det onde taper. For tiden spiller jeg også Far Cry 3 og har som mål å bli ferdig med det før Far Cry 4 kommer ut. Likheten til Far Cry 3 er stor og hvor du som spiller er fri som fuglen og kan kjempe dine kamper hvor det måtte være på kartet. Oppdrag finnes det plenty av rundt omkring på kartet, både store og små oppdrag. Du bestemmer selv når du vil løse oppdragene og hvordan du vil ta fatt på historien. Det er det som gjør Middle-Earth: Shadow of Mordor så genialt. Friheten i hvor du ferdes og hvordan du selv legger opp spillets handling er stor.

Tailon er litt av en slåsskjempe og kan uten problemer ta nuven av noen fiender. I starten anbefaler jeg deg å bygge Tailon opp med egenskaper og magiske evner, for et par ganger bæsjet jeg loddrett på leggen og angrep titalls fiender samlet og det var ikke smart. Spesielt med tanke på at jeg ikke hadde bygd opp XP-en og egenskapene. For gjennom spillet blir du sterkere og sterkere etter hver orc som får smake ditt dødlige sverd. Du får egenskaper som gir deg magiske evner som kan slå ut en hel herskare med fiender. Du får våpen som er mye mer effektive enn de du starter med. Derfor er det så sykt viktig å bygge seg opp før man biter seg på de sterkeste. Evnene dine gjør at du også kan ri Caragors og etter hvert også Graugs. Dette gjør at du kommer deg kjapt gjennom kartene samt at de også angriper fiendene du møter på veien. En herlig egenskap.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt for kocky og mistet hodet med for mange fiender på meg, men det er noen. Like frustrerende hver gang, men jeg har meg selv å takke. Om du ikke klarer å ta ut fienden og de klarer å slå kloa i deg, så går de opp i grad og gjør dem vanskeligere å tas ut senere i spillet. Hiarkiet i spillet er veldig godt oppbygd og som igjen gjør Middle-Earth: Shadow of Mordor veldig utfordrende. Om du har spilt spillserier som Batman, så vil du ha en liten fordel. For du blir fort omsvermet av orcer og da gjelder det å slå hardt i fra seg, beskytte seg for slag som kommer samt tenke smart for å overvinne fienden både når det kommer til våpenbruk og magiske evner. Det er en egenskap som virkelig monner og det var egenskapen som gir deg mulighet til å ta kontroll over fiendene. Nå har du sjansen å bygge deg opp din egen hær. Hva er vel ikke bedre enn det?

Grafikken i Middle-Earth: Shadow of Mordor er bra og spesielt med at jeg med min gamerRIG kan kjøre maks grafikk. Det gjør at spillet ser sykt bra ut med detaljer totalt tro mot Ringenes Herre og Hobbiten universet vi kjenner så godt. Animasjonene, kampene og historiefortellingen er så bra at jeg til tider sitter med frysninger. Rett og slett herlig. Lydene og musikken krydrer spillet til en enda bedre opplevelse. Jeg er rett og slett henrykt over hva utvikler Monolith Productions har fått til med spillet.

Jeg har spilt en del spill hittil i år, men akkurat nå kan jeg ikke annet enn å si at dette er noe av det beste jeg har spilt. Det er utfordrende, levende, fritt og over av kvalitet. Monolith Productions har lagd et velpolert spill som kun fortjener det beste. Om jeg skulle ha gitt spillet et terningkast, så hadde det fått en sekser og det uten å tenke meg om. Jeg koser meg i den mørke, onde verden med Saurons krefter som prøver å kneble meg, Tailon. Middle-Earth: Shadow of Mordor er et fyrverkeri av et spill som jeg vet kommer til å underholde meg utover høsten og vinteren og spesielt med flere tilleggspakker som garantert kommer.

Om du er fan av Ringenes Herre og Hobbiten samt spiller spill, så anbefaler jeg deg dette. Et av årets beste spill har åpenbart seg for meg. Kanskje får du også oppleve denne åpenbaringen?

Spillet er spilt på PC med disse specsene;
Intel i7 3770K, Gigabyte Z77X-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Predator, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, AeroCool Xpredator kabinett.