Heavenly Sword

Skrevet av: Aiden   2008-03-30

Heavenly Sword er utgitt av Ninja Theory, en eksklusiv Playstation 3-tittel som skulle bli Sony's nye konsoll's flaggskip, og forventingene var selvsagt skyhøye. Man kan si med en gang at det iallefall er ett av de bedre spillene du kan få på maskinen, både på godt og vondt. Spillet har noen fantastiske sider, men også noen svakheter og ett stort potensial som kanskje ikke er blitt brukt til det fulle.

Heavenly Sword forteller den vakre historien til den rødhårede krigeren Nariko og hennes fars klan som lenge har bevoktet "det himmelske sverdet". De tror at en sterk kriger fra himmelen ble sendt ned med det himmelske sverdet for å forsvare dem mot all ondskap. Når krigeren var ferdig med sitt oppdrag på jorden, etterlot han sverdet til å bli bevoktet av lederen Shen og hans klan. Etter dette levde de i troen på at det en dag ville bli født en sterk mannlig kriger som ville ta opp igjen kampen og kontrollere det himmelske sverdet. Da Shen's kone ble gravid ble hele klanen lykkelige og begeistret. Men mens de håpet på en nyfødt gutt, var det Nariko som så dagens lys. Moren døde under fødselen og etterlot seg datteren i faren Shen's hender. Til tross for alt oppstyret rundt at det var en liten jente som ble født, bestemte Shen seg for å oppdra Nariko og gjøre henne til en ekte kriger.

Da den onde Kong Bohan, desperat etter makt, er ute etter sverdet for å bruke det med onde hensikter, gir Shen Nariko tiltro og stoler på at hun vil bevokte det himmelske sverdet med sitt eget liv. Men Nariko blir satt i en situasjon hvor hun er tvunget til å bruke det. Og den som gjør dette, blir sakte men sikkert tappet for livskraft. Hennes desperate kamp mot klokken har begynt.... Vil Nariko klare å stoppe Kong Bohan og hans menn, for å redde sin fars klan?

Den velfortalte historien har en nerve og fortellergleden skinner igjennom. Presentasjonen er fantastisk, fylt med spennende og rørende øyeblikk. Man får virkelig følelsen av at man har hovedrollen i en stor kung-fu film av ekte kvalitet. Stemmeskuespillet er med på å heve helhetsintrykket betraktelig. Her har utviklerne fått med seg selveste Andy Serkin, mannen bak Gollum fra Ringenes Herre og i nyinspillingen av King Kong er han selveste Kong. Han er enestående i sin rolle som Kong Bohan, men også en rekke andre solide skuespillere, som karakterene til henoldsvis Nariko og den herlig sjarmerende Kai, er glimrende i sine roller som gjør at man får oppriktig medfølelse og sympati for dem. Den nydelige og stemningsfulle musikken, variasjonen mellom vakre panfløyte-melodier til dramatiske trommer, gjør lyd opplevelsen så godt som fullendt.

Det hele er utrolig profesjonelt utført, alle små detaljer er på plass. Leppebevegelsene stemmer eksakt overens med hva som blir sagt, alle bevegelser er naturlige og de uttalige ansiktsutrykkene og detaljene er nydelige. Det meste er gjennomført til de grader og man blir sittende igjen meget imponert. Det er lagt enormt mye arbeid i å skape en såpass levende verden, med troverdige karakterer, eventyrlig setting og en helt fantastisk stemning. Bakgrunnene er som tatt ut rett fra et håndmaleri-store fossefall, snødekte landskap, enorme slagmarker og fargerik natur. Dessverre er det noen framerate-problemer i de hektiske kampene, samt noen bugs var å se, som demper helhetsintrykket noe. Til tross for dette, er Heavenly Sword ett flott spill.

Heavenly Sword er ett spill som kan sammenlignes med spill som God of War og Devil May Cry-spillene. Det handler i bunn og grunn om å slakte hundretalls fiender med de mest spektakulære triksene man kan tenke seg, og underveis løse noen simple gåter som er med på å variere den ellers travle nedslaktningen. Det er tydelig at Ninja Theory har lagt mest vekt på action, for her er gåtene nærmest fraværende, i motsetning til GoW. En gang i blandt får man den store utfordringen å trykke på X antall ganger for å åpne en dør eller kaste noe på en bryter slik at en dør lukkes opp. Men det som gjør sistnevnte mer spennende enn det høres ut som, er at man kan styre dette med sixaxis-funskjonen som PS3 har. Ved å tilte håndkontrollen forsiktig til venstre/høyre, kan man styre projektilen til dit man vil. Dette fungerer godt og gjør Heavenly Sword litt mer enn ett standard hack'n slash-spill, til tross for at 95% av spillet omhandler nettopp det. Igjennom 5 dager som utgjør 6. kapitler tilbringer du mesteparten av tiden sammen med spillets heltinne Nariko, en vakker, sterk og modig ung kvinne som er ute etter rettferdighet, og som følgesvenn har man det himmelske sverdet. Skuffende nok er det over på knappe 5-6 timer.

Det himmelske sverdet er mer enn ett vanlig sverd. Det har 3 forskjellige angreps-stiler som viser seg å være nyttige i ulike situasjoner. Ved å holde L1 inne mens man trykker på firkant eller trekant, bruker man avstandsangrep, noe som fungerer utmerket hvis man er omringet av fiender og vil få de litt på avstand. R1 gir deg muligheten til å bruke kraftige og tunge slag, som kommer godt med på større fiender med bedre rustninger-i tillegg til den en mer kjapp angrepsteknikk. Til tross for at man ikke har noen som helst mulighet til å oppgradere våpenet, ei heller å skaffe seg nye våpen- fungerer gameplayet godt, selv om det er noe skuffende. Men man får mer variasjon enn man kanskje tror ved å veksle mellom de ulike teknikkene og man lærer stadig nye kombinasjoner av tastetrykk underveis. Og hvis man trykker på riktig knapp til riktig tid, blir man belønnet med en herlige liten sekvens hvor Nariko tar knekken på motstanderne, ofte på ett brutalt tilfredstillende vis. I noen sekvenser må man trykke forskjellige knappekombinasjoner, kanskje for å få has på en av spillets bosser, eller for å slippe unna dødlige feller. Men det hele blir noe repetivt dessverre. Det er veldig linært og man gjør stort sett ikke annet enn å fekte med sverdet. Dessverre er også A.I'en delvis svak og til tider stokk dum som resulterer i få skikkelige utfordringer. Savnet en hoppeknapp enkelte ganger, men til trøst kan man rulle med den høyre analogen.

Men der spillet tar en herlig omvending og ett litt deilig avbrekk fra den smått febrilske knappetrykkingen, er når man tar kontrollen over Kai-den som nevnt tidligere-herlige sjarmerende jenta med ett gedigent armbrøst til rådighet. Spilleren må dermed legge om taktikken sin en smule, siden Kai er spesialist på avstandsangrep i hennes berømte "twing-twang modus". Hun kan ikke kjempe i nærkamper, så det er best å holde god avstand til fienden når man planter pilen godt inn i hjernemassen til utvalgte. Også her bruker man sixaxis-funksjonen som fungerer upåklagelig. Man sender av gårde en dødelig pil og man kan selv avgjøre om man vil avslutte med ett dødlig hodeskudd, eller ett smertefullt angrep i fiendens private eiendeler. Det føles tilfredstillende og med Kai's herlige komentarer, kan man ikke annet enn å trekke på smilebåndet.

Heavenly Sword ender opp som ett solid actionspill. Det er for det meste godt utført, men allikevel er det tydelig hva det er blitt mest lagt på her. Ninja Theory gir oss en unik filmatisk opplevelse med velkoreograferte mellomsekvenser og strålende stemmeskuespill. Det som kommer litt i skyggen er spilletiden og det faktiske gameplayet. Det er underholdende, men det blir noe repeterende og det kunne med fordel vært dypere. Dette til tross, har fans av sjangeren mye godt å hente her. Kort, men godt...

Grafikk: 8

Gameplay: 7

Lyd: 9