Ninja Gaiden

Så er det her: Verdens vanskeligste spill. Jeg leste om det, men tenkte, "det kan da umulig være SÅ vanskelig?" Men jo, det er det. Ninja Gaiden er absurd vanskelig, og hadde det ikke vært for at kontrollen sannsynligvis er den mest responsive og perfekte som noen gang har sett lyset (ja, den er bedre enn i Halo) så hadde spillet vært så godt som umulig å fulllføre.

Hva historien angår, så handler det om noe om den unge ninjakadetten Ryu Hayabusa som oppdager at hele ninja-byen er slaktet pga en badass ved navn Doku som ville ha et sverd. Dette fikk han selvfølgelig tak i, og så følger Ryu etter, blander seg inn i noe greier om noen store monsterdinosaurer som kalles fiends, og en jente som heter Rachel. Akkurat som man kan forvente, altså. Ikke noe Hamsun, altså, men det funker på et vis.

Men kontrollen er ikke det eneste som er fantastisk ved spillet, neida, grafikken er så god at det er utrolig hvor mange polygoner man kan stappe inn i den lille DvD-platen.

Grafikk: 10/10

Gameplayet er, takket være den insane in the membrane gode styringen, varierte fiender, og et dusin unike bosser, perfekt. Eneste minus er at det er litt dårlig kamera, men dette gjenopprettes enkelt med et raskt trykk på høyre skulderknapp, og etter hvert venner man seg så godt til det at man nesten ikke merker at man gjør det.

Gameplay: 10/10

Desverre vet jeg ikke helt hvordan man bedømmer lyd, men takket være knallgod voiceact, realistiske lydeffekter og fett soundtrack, synes jeg at det fortjener toppkarakter.

Lyd: 9/10

Som sagt, dette spillet er ekstremt vanskelig. Du kommer utvilsomt til å være på kanten til å kaste hele xboxen ut av vinduet flere ganger på grunn av umulige bosser, få save- og checkpoints, og mangel på livflasker. Men likevel er det noe som gjør at du alltid vender tilbake til den, for bare å prøve èn gang til. Og til slutt, etter mange forsøk og flere utslittte håndkontroller, kommer du til å klare å lese fiendene riktig, blokkere når du må, og seire. Vanskelighetsgraden gjør at det tar lang tid å fullføre spillet, noe som gir en god holdbarhet.

Holdbarhet: 10/10

Konklusjon: Ninja Gaiden er ikke for casual gamers, men et feiende flott spill, som med en fantastisk grafikk, ekstremt god kontroll og ufattelig høy vanskelighetsgrad finner seg en plass høyt, høyt oppe på klassikerlista. Jeg gleder meg som et barn til oppfølgeren.

Samlet karakter: 10/10
1
2