NHL 20

NHL 20

Daniel har sendt skøytene gjennom slipemaskinen og bevegd seg ut på glattisen i NHL 20.

EA Sports har siden 1991 gitt ut spill til hockeyfrelste spillere én gang i året. I år er selvsagt intet unntak, men har de klart å bygge videre på oppturen fra i fjor?

Serien har nemlig slitt veldig med å blidgjøre sitt samfunn etter overgangen til dagens PlayStation 4 og Xbox One. Ja, grafikken har blitt bedre som seg hør og bør med nyere konsoller, men spillerne har ikke vært veldig fornøyd med hvordan spillet har føltes. Dette ble endret med NHL 19 fra start av, men også her ble det mye diskusjoner i løpet av året etter at oppdateringer forandret spillet i stor grad. Med NHL 20 håper EA å ha et produkt alle liker fra start av, og de har gjort mye bra i riktig retning. At en av nyvinningene er en såkalt Battle Royale-modus faller muligens ikke under denne kategorien riktignok.

NHL 20NHL 20
Ones Eliminator er NHLs Battle Royale

Modusen Ones dukket opp i forrige utgave, og dette var svært populært ved utgivelse, men ble fort ensformig og heller kjedelig for de fleste. Antall spillere som spilte denne modusen falt drastisk allerede en måned etter at det ble gitt ut. Nå prøver EA å bringe nytt liv til modusen med Eliminations-modusen, men det er egentlig ikke den store forskjellen fra tidligere annet enn grafikken før jeg går inn i kampene. På samme måte som sist må jeg vinne fire strake kamper for å få den ultimate belønningen, og belønningene jeg får for dette er også så som så i form av hockeybager med halvveis godt innhold til min World of Chel-spiller. Det blir nok heller lite tid jeg bruker på dette i år.

Andre, og større, endringer er gjort med spillbarheten av årets utgave. Superstar Signature Shots skal gi meg en større realisme når superstjerner som Steven Stamkos, Alexander Ovechkin og Patrick Kane klinker et direkteskudd bak motstanderens målvakter, og det funker meget bra. I tillegg er det en rekke andre skuddanimasjoner som gjør at jeg nå kan skyte fra andre vinkler enn jeg har gjort tidligere. Tidligere har det vært svært populært å plassere høyrefattede spillere på venstreving og venstrefattede spillere på høyreving for å få best mulig vinkel på direkteskudd som er en stor del av EA sine NHL-spill, og dette er stikk i strid med hva som er vanlig i ishockey i virkeligheten. Med nye skuddanimasjoner kan det fort være en fordel å spille som det er ment å spille, med venstrefattede spillere på venstre og motsatt på den andre siden. Følelsen jeg fikk første gang spilleren min strakk seg frem for å bare styre en pasning inn bak keeper var bedre enn noen følelse jeg har hatt i denne spillserien de senere årene.

NHL 20NHL 20
Det er fort gjort å havne litt bakpå om man ikke er våken.

En annen forbedring ser jeg også i skøytegåingen hos spillerne på isen. Hvor spillere i fjor stoppet opp før de tok med seg pucken videre får de nå med seg pucken i fart, og det gjør overgangsspill til en helt ny opplevelse. Dette er med på å gjøre ishockey til det det faktisk er, verdens raskeste lagsport, også på spillmaskinen min.

De siste årene har EA hatt en samarbeid med NBC for å skape en så realistisk presentasjon som mulig. Dette har fungert vel og bra, men som med alle gode ting kan det bli for mye av det, og de bestemte seg for å bytte ut Mike Emrick og Eddie Olczyk med James Cybulski og Ray Ferraro. Sistnevnte var med som tredjemann i det forrige teamet, men har nå altså fått en mer fremtredende rolle. Hovedgrunnen til utskiftningen har EA sagt er at det gjør det praktiske mye lettere med å ha kommentatorer som holder til i Vancouver, i likhet med studioet, slik at man slipper å frakte de rundt halve kontinentet for å gjøre innspillinger. Mye kan sies om Cybulski, men energi har han i alle fall mer enn nok av. I tillegg er det mye humor i kommentarene til han og makker Ferraro, men for min del blir det nok at jeg slår av kommentatorene etter kort tid som vanlig. Det er begrenset hvor mange ganger samme vits er morsom.

Også grafikken rundt kampene har fått en overhaling, og med unntak av at EA har bestemt at jeg skal ha resultattavlen nederst på skjermen er det utelukkende forbedringer. Grafikken ser fresh ut, og en ny repriseanimasjon gjør også denne delen mindre frustrerende. De kunne med hell latt meg velge om jeg ønsker å ha resultattavlen på øvre eller nedre del av skjermen. Dette er i hovedsak et problem om du spiller låst som en forsvarer i World of Chel for eksempel hvor den kan komme i veien for pucken.

Utseendemessig er det ikke store forandringene på NHL 20 opp mot de siste forgjengerne. EA har lagt arbeid andre steder, og det gjør de med god grunn. Spillet ser like pent ut som det har gjort, og det er derfor ingen grunn til å gjøre noe med det enda. Med dagens spillkonsoller tror jeg det er vanskelig å få mer realisme ut av spillet uten å bytte spillmotor, og det igjen er bortkastet såpass kort tid før nye konsoller kommer på markedet.

Hockey Ultimate Team (HUT) og Franchise modusen er de to mest populære i spillserien, og begge to har fått oppgraderinger fra fjorårsversjonen. I HUT har de hentet inn Squad Battles som vi kjenner fra Fifa-serien, og dette er blitt godt mottatt av de aller fleste, og spesielt de som spiller enspillerversjonen av modusen. Her spiller jeg fire kamper mot datastyrte lag som er satt sammen av andre spillere, og jo bedre jeg gjør det og vanskeligere vanskelighetsgrad jeg har, jo mer poeng får jeg. Disse poengene avgjør hvilken rangering jeg får og dertil hvilke belønninger jeg får. Dette er en fin måte å bygge et bedre lag på uten å måtte møte toppspillere på nett.

NHL 20NHL 20
Både forehand- og backhandskudd har fått justeringer på animasjonen.

Modusen nyter også godt av de over 400 (!) ikonene EA har lagt til i spillet. Allerede ved utgivelse er det snaut 70 spillere tilgjengelig i HUT, og det blir hele tiden lagt til flere. Dette er virkelig noe for nostalgikeren. Hva med en rekke bestående av Gordie Howe, Guy LeFleur og Mark Messier? Eller kanskje en kombinasjon av ungt og gammel hvor Sidney Crosby får Jari Kurri og Dave Andreychuk på vingene? Dette gir ultimate team en mulighet til å virkelig leve opp til navnet sitt.

I Franchise er det flere endringer som gjør at modusen vil være enda mer populær enn før. Dette er modusen som har fått de fleste oppdateringene, og det er ikke bare «listefyll» jeg får. Fra treneransettelser og trenermoral, til spillerintervjuer og egenskaper på spillere som gjør at de passer i gitte spillesystem gjør at modusen er dypere enn noen gang. Oppgraderte speiderrapporter og muligheten for å få hjelp til å finne noen som vil bytte spillere med meg gjør at jeg også kan jobbe med bedre bakgrunnsinformasjon på overgangsmarkedet enn tidligere. Muligheten til å forlenge kontrakter med spillere før kontrakten går ut var også en ting som var savnet i fjorårets versjon som nå er blitt tilføyd. Det er ikke mye denne modusen mangler nå for å bli en fullverdig managersimulator, men skulle jeg bedt om én ting måtte det blitt deling av spillerstaller med andre i spillsamfunnet. Det finnes flere der ute som tar seg tiden til å redigere spillere som ikke er med i spillet, eller justere attributter på spillere som er blitt feilvurdert. Å kunne dele disse med andre ville gjort det til en bedre opplevelse for enda flere, og er i skrivende stund den mest etterspurte funksjonen i serien.

NHL 20NHL 20
Frisk Asker er med i spillet, det samme er over 400 historiske ikoner

Det er flere ting som mangler i NHL 20 som burde vært en relativt enkel sak å inkludere, og det å kunne lagre rekkekombinasjoner og taktikker i vanlig vennskapskamp modus på nett er en av disse funksjonene som savnes av flere. At jeg må stille inn dette i forkant hver gang jeg skal spille denne modusen gjør at jeg heller velger en annen modus (som for eksempel HUT hvor alt dette lagres) ettersom det gjerne tar fem minutter å sette opp alt slik jeg vil ha det.

Ellers er de andre modusene i spillet så og si uberørt. Spilling i klubb sammen med venner i EASHL har de samme innstillingene som tidligere, med unntak av noen små justeringer på spillertyper. Det samme gjelder Be a Pro, hvor jeg styrer kun én spiller gjennom en karriere, som også er uberørt. Champions Hockey League er som vanlig med, og for oss nordmenn er det morsomt å se Frisk Asker være med i spillet for første gang etter at de vant kongepokalen sist sesong her til lands.

NHL 20NHL 20
Det er flere måter å få belønninger på i NHL 20

NHL 20 er en oppgradering fra NHL 19, og det er mer enn bare en oppdatering av spillerstaller. Med mye nytt innhold i både HUT og Franchise modusene er dette noe for både den som ønsker å spille mot andre på nett, og de som foretrekker å enten styre en klubb eller spille mot datastyrte motstandere. Det har noen utfordringer i spillbarheten som pasninger som går gjennom spillere og små spillere som ikke merker en god takling fra store spillere, men generelt sett har jeg kost meg veldig med spillet den siste halvannen uken. Grunnen til at karakteren blir som den blir er at det er små justeringer som kunne gjort dette spillet mange hakk bedre, og før kommentaren kommer om at jeg ga fjorårets utgave en bedre karakter enn årets utgave samtidig som jeg sier at årets utgave er bedre, vil jeg poengtere at NHL 19 ved utgivelse i fjor var bedre, men de klarte dessverre å justere for mye på spillet i løpet av kort tid med oppdateringer slik at det falt i kvalitet. Forhåpentligvis har de lært av dette i år, og holder seg unna de helt store endringene.

8 / 10
+
Mye nytt innhold. Gode forbedringer på skuddanimasjoner og skøyteteknikk. Helt fantastisk Franchise modus.