Norsk
Gamereactor
nyheter

Nintendo Switch klages inn for EU-kommisjonen og Forbrukertilsynet

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Det tok ikke langt tid fra Nintendo Switch ble lansert den 3. mars 2017 til en rekke spillere verden over begynte å merke at hybridkonsollens kontrollere nærmest levde sitt eget liv. Siden den gang har såkalt "Joy-Con drift", altså at figurer eller kameraet beveger seg på en annen måte enn analogspakene skulle tilsi eller ikke er rørt i det hele tatt, blitt et velkjent problem. Etter hvert begynte Nintendo å be de som kontaktet kundeservice om å sende inn kontrollerene til reperasjon, men de aller fleste måtte betale for dette selv. Ikke akkurat en strålende løsning, så det er ikke rart det japanske selskapet nå muligens får litt større press på seg.

Forbrukerrådet og den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC har nemlig samlet inn omtrent 25 000 klager på Joy-Con-kontrollerene, og derfor bestemt seg for å klage Nintendo inn for Europakommisjonen og Forbrukertilsynet. Begrunnelsen er at kontrollerene sliter med førtidig foreldelse (slike produkter har en reklamasjonsfrist på 5 år her til lands, jf. forbrukerkjøpsloven §27), noe som fører til økonomisk tap for oss forbrukere.

Med dette håper Forbrukerrådet og BEUC å tvinge Nintendo til å klart informere folk om dette velkjente problemet, omdesigne kontrollerene slik at de fikses og/eller tilby gratis reperasjoner. Nå får bare tiden vise om Europakommisjonen og Forbrukertilsynet støtter opp om dette, samt hvordan Nintendo svarer for seg denne gangen.

Har du hatt problemer med en Joy-Con eller to?

Nintendo Switch klages inn for EU-kommisjonen og Forbrukertilsynet


Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.