Nå har dagen kommet som mange har sett frem til, der du endelig kan få et grafikkort på inngangsnivå som alle har råd til.
Nvidias RTX 4060 Ti er den minste kortstørrelsen og nedskalerer alt du kjenner fra de andre RTX-kortene til en mindre formfaktor. Det er bare 244x98 mm og tar ikke mye plass - hvis du kjøper kort fra tredjeparter, har mange av dem ikke engang Nvidias spesielle strømkontakt, men bruker en standard 8-pinners kontakt. Den er rett og slett søt.
Det viktigste salgsargumentet er at vi nå kan få DLSS 3 til en billigere pris, og vi vil snart ha mer enn 50 spill som støtter denne intelligente formen for oppskalering, samt AV1-koding og hele 32 MB L2-hurtigbuffer, noe som er en vanvittig oppgradering fra de to siste generasjonene XX60-kort. Kortet har en maksimal effekt på 160 watt, men vi var aldri i nærheten av å bruke så mye strøm, så vi gir poeng for miljøvennlighet. Den store bufferen betyr også at kortets VRAM ikke belastes nær 100 % hele tiden, men typisk 40-60 %, noe som bidrar til å gjøre kortet raskere. Jeg lurer på hvorfor de bare har brukt et 128-biters grensesnitt.
Det er 4352 Cuda-kjerner, og den opererer med en hastighet på 2,54 GHz. Det er nesten halvparten så mange kjerner som RTX 4070-serien, og det er merkbart. Jeg er klar over at det fortsatt er mange som spiller i 1080p-oppløsning og har 1060-, 2060- og i mindre grad 3060-kort, men det er neppe fordi de ønsker det, men mer fordi grafikkort og spesielt 4K-skjermer er veldig dyre. Jeg synes personlig det er litt rart å gå så mye etter det segmentet, for de som frivillig velger det, selv om penger ikke er et problem, er nok først og fremst esportspillere.
Vi har alt Ada Lovelace-plattformen har å by på, men viktigst av alt er tredje generasjon Ray-Tracing og fjerde generasjon Tensor-kjerner, slik at vi kan få optisk bildegenerering. Og det trenger vi, av den triste grunn at 8 GB VRAM ikke er nok i 2023 når mange spill konverteres fra konsoller, og ikke særlig godt. Utviklerne mener at det er opp til spillerne å finne penger til moderne maskinvare. For å si det pent, du trenger en stor lommebok hvis du vil spille i 1440p.
Nok om spesifikasjonene, designen er fantastisk, med to vifter og et fargevalg i svart og sølvfarget aluminium. Det er veldig industrielt og ekstremt behagelig for øyet.
Jeg er imidlertid ikke helt ferdig med negative kommentarer etter å ha sett prisen, det er med blandede følelser jeg ser på markedsføringen som tydelig sier at dette grafikkortet er rettet mot 1080p, og det samme gjelder de tilsvarende AMD- og Intel-kortene. Hvis du ser på 3060 Ti, sto det tydelig at 1440p-spill også var målet, men det har de nå forlatt, og det synes jeg er litt vanskelig når du betaler rundt 399 dollar for kortet, og om to måneder får vi en 16 GB-versjon for nesten 100 dollar mer.
Jeg har kjøpt XX70-kort i mange år, og jeg synes derfor det er problematisk at XX60-kortene nå klokker inn på omtrent samme prisnivå. Til den prisen burde jeg kunne spille 1440p, helt sømløst, og i så måte ble jeg positivt overrasket over hva 4060 Ti bød på.
Kjølingen fungerer ganske bra, de to viftene holder kortet under 31 grader ved normal bruk, og ikke høyere enn 63,6 grader ved full belastning. Spesifikasjonene oppgir en maksimal klokkehastighet på 2540 MHz, men jeg nådde 2760 MHz.
Benchmarks er utført på en Intel 12900K-plattform med 32 GB DDR5 RAM og alt lagret på en NVMe-disk.
3D-benchmark
Alle benchmarks i spillet er med grafikkinnstillingen Ultra, med mindre annet er oppgitt.
Total War: Warhammer III
Cyberpunk 2077
Dirt 5
F1 22 - Ultra Ray-Tracing
Red Dead Redemption 2
Assassin's Creed Valhalla
Far Cry 6
Sammenlignet med Intels A770 er det en ganske stor forbedring, lett 50 % kraftigere, og i flere titler over 70 % flere bilder. Men hvis du sammenligner det med AMDs RX 7600, som vi nylig anmeldte, er det ikke så bra, for ytelsen er ofte mindre, alt fra 10-25 %, og av og til 25 % bedre. Det er veldig blandet. RTX 4060 Ti er nesten 50 % dyrere (prisene er ikke 100 % fastsatt i skrivende stund), men ytelsen gjenspeiler ikke nødvendigvis dette.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Lavt strømforbruk, en støy så lav at vi måtte gi opp å måle den, og den absolutt beste ytelsen blant kortene under 500 dollar, og selv om Nvidia selv mener at dette kortet kun er ment for 1080p-spill, er det helt utmerket for de fleste titler i 1440p også.
Men det endrer ikke det faktum at 399 dollar for noe som foreløpig er et innstegskort og markedsføres som optimalt for 1080p-spill, er mye penger, altfor mye penger. I min verden burde det enten være en 16 GB-versjon rettet mot 1440p-spill, eller så burde prisen ned, for 8 GB har dessverre blitt et minimum for å kjøre moderne spill. Hvorfor må det være så dyrt å spille dataspill?