Norsk
Gamereactor
nyheter

- Kvaliteten bryr man seg ikke om

Nintendo kritiserer mobilspillplattformen

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I går ble årets hovedforedrag på Game Developers Conference avholdt, og det var ingen mindre enn Nintendos toppsjef Satoru Iwata som entret scenen.

Foruten nyheter som et nytt Super Mario til Nintendo 3DS brukte Iwata tid på å kritisere den nye spillplattformen som har etablert seg gjennom mobilspill.

Iwata mener nemlig det er kritikkverdig og hemmende for spillbransjen at mobilspillplattformene satser på kvantitet fremfor kvalitet.

I sin argumentasjon hevdet Iwata at selskap som Nintendo, Microsoft og Sony lager dyre spill som har langt høyere produktverdi og bidrar til å drive bransjen fremover. Mobilplattformene som Android Market og Apples Appstore mener han kun er opptatt av å kunne tilby så mange applikasjoner som mulig uten å tenke på kvaliteten.

Et lite utdrag fra foredraget:

I dag i Amerika finnes det mer enn 500 spill til PS3, mer enn 700 til 360 og mer enn 1000 til DS og Wii. Med så mange valgmuligheter i markedet er det veldig vanskelig å bli sett av kundene. Et par gode spill blir megapopulære, men det er ikke lett. Bare å bli lagt merke til er ekstremt vanskelig. Enorme investeringer utgjør ingen garantier.

Selv om Xbox og Playstation jobber annerledes på mange måter, er dette en verdi jeg tror vi deler 100%.

Men det finnes en annen og helt annerledes måte å vurdere verdien av programvare. På mobilplattformene og i sosiale medier er formålet et helt annet enn vårt. Der handler det om å tilby så mye innhold som mulig. Kvantitet er hav som skaper fortjenesten. Kvaliteten bryr man seg ikke om.

Vi står ovenfor to distinkte sider i spillbransjen; én der den nødvendige investeringen er for stor, og en annen der spillene som produseres har for lav verdi.

- Kvaliteten bryr man seg ikke om


Loading next content