Norsk
Gamereactor
nyheter

Meta omdefinerer begrepet "blandet virkelighet" til å inkludere VR

Utviklere har problemer med begrepene på grunn av forvirring mellom dem.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Meta Meta har begynt å bruke"blandet virkelighet" som et paraplybegrep som omfatter både tradisjonell MR og virtuell virkelighet (VR). Omdefineringen ble bekreftet av Andrew Bosworth, Metas CTO (Chief Technology Officer), i et svar til John Carmack i X, som kritiserte selskapets tilnærming til MR.

På Metas nettsider er begrepet "virtual reality" nesten ikke-eksisterende i Quest produkter, og erstattes av uttrykk som"immersive experiences". På arrangementer som Connect 2025 kan utviklere registrere seg for MR, men ikke VR.

Strategien har skapt forvirring både blant utviklere og brukere. Noen mener at begrepet "XR" (fra eXtended Reality) ville vært mer passende, men det ser ut til at Meta ønsker å differensiere seg fra augmented reality (AR) med briller og velger "MR" i sin offisielle kommunikasjon.

Tror du begrepet Meta som lanseres nå vil slå an, eller vil folk fortsette å kalle virtual reality, ehm, VR?

Meta omdefinerer begrepet "blandet virkelighet" til å inkludere VR


Loading next content