Jenova Chen, gründeren bak spillstudioet Thatgamecompany, som blant annet utviklet det fantastiske Journey, har et annet syn på sosial spilling enn de fleste andre i bransjen. Slik han ser det er nemlig hverken Call of Duty eller World of Warcraft særlig sosiale spill, selv om man normalt spiller dem sammen med andre.
Årsaken er at man ikke spiller sammen, ifølge Chen, men side ved side:
- Existing games are about killing each other or killing something together. The idea of social emotion means people need to share feelings. At that moment, the players are in sync. The problem [with many games] is there's no chance to share emotion. Most of them are busy, there are explosions everywhere. So we got rid of all the background noise and we had to get rid of the guns. Social means emotional exchange, not number exchange. World of Warcraft and Call of Duty tend to focus on killing things. Thats not very social, kommenterte Under Games for Change-festivalen.
For Chen dreier det seg altså om følelser, og det er ikke vanskelig å skjønne hva han mener. Spesielt hvis man har spilt det unike Journey, der man møter en tilfeldig medspiller på et tilfeldig tidspunkt, og former et slags vennskap.
Samtidig setter han selvsagt ting på spissen, da spill som World og Warcraft også åpenbart har sosiale aspekter utover det å drepe folk. Spillere har tross alt møtt hverandre og end opp som gift gjennom ulike nettrollespill, og det er til og med blitt gjennomført bryllup innad i spillene. Det er da strengt tatt en sosial begivenhet, er det ikke?