Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
nyheter

Visceral Games legges ned, Star Wars-spillet skifter utvikler

EA ønsker å gå til noe mer Destiny-aktig i stedet for et historiefokusert "action adventure"-spill.


Et av Star Wars-spillene det har vært mest interesse rundt har vært prosjektet Uncharted-skaperen Amy Hennig jobbet med hos Visceral Games. Uheldigvis har vi ikke hørt så veldig mye om spillet, bare at det ville være et historiefokusert "action-adventure"-spill. Nå vet vi hvorfor det har vært såpass stille fra spillet en stund.

Electronic Arts kan nemlig avsløre at de legger ned utviklerstudioet. En av grunnene til dette er at EA har endret på noen av de grunnleggende konseptene i spillet for å bedre passe med dagens "games as a service"-trend. For å bruke EA-sjefen Patrick Söderlund sine egne ord:

"It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design. We will maintain the stunning visuals, authenticity in the Star Wars universe, and focus on bringing a Star Wars story to life. Importantly, we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore".

Utviklerlaget i Visceral var ikke skapt med slike konsepter i tankene, så kilder jeg har snakket med sier at EA Vancouver og en rekke mindre studioer overtok utviklingen av spillet for noen måneder siden. Eller, overtok er kanskje feil ord. Disse endringene er nemlig så drastiske at utviklingen av spillet nærmest måtte starte helt på nytt, noe som igjen har ført til at spillet utsettes fra "tidlig 2020" til et ukjent senere tidspunkt. Det er nå Steve Anthony (produsenten av Battlefield: Hardline, Army of Two: The Devil's Cartel, og en haug med andre EA-spill gjennom årene) har nå overtatt som lederen av prosjektet.

Heldigvis er ikke alt dårlig nytt. Som tilfellet var med Bioware Montreal har mange av dem som jobbet i Visceral blitt overført til andre spill og utviklerstudio hos EA, så det er langt fra alle som blir arbeidsledige. Et av usikkerhetsmomentene her er Amy Hennig. Av det jeg blir fortalt forhandler hun fortsatt med EA om fremtiden sin, for hun skal visstnok ikke være særlig interessert i å fortsette arbeidet med spillet nå som konseptene er helt annerledes. Hun skal uansett være åpen for å flyttes over til noen av de andre Star Wars-prosjektene som er under utvikling, så forhåpentligvis får vi uansett se hva den talentfulle forfatteren og utvikleren kan få til med Star Wars-rettighetene.

Hva synes du om disse endringene?