Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
nyheter
Call of Duty: Black Ops 4

Alt om Call of Duty: Black Ops 4 sin avduking

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Så var tiden altså endelig kommet. I kveld kunne Treyarch endelig gi oss de første offisielle detaljene fra Call of Duty: Black Ops 4. Jeg skriver de første offisielle siden det viser seg at mange av den siste tidens rykter stemte på en prikk. La oss oppsummere.

Multiplayer
Som ryktene hadde det til dropper Call of Duty: Black Ops 4 den tradisjonelle historiedelen til fordel for at multiplayermodusene nå tilsynelatende skal stå for historiefortellingen. Nærmere bestemt får vi nå noe kalt Solo Missions. Disse oppdragene fungerer både som en slags innføring i hvordan spillet fungerer og forteller mer om hva som skjedde mellom Black Ops 2 og Black Ops 3. Ved å gjøre dette har utviklerne fått rom til å legge alle kreftene sine inn i dette aspektet av spillet, noe som har ført til en god del endringer og mer innhold.

Blant annet viste de frem at det nå blir mulig å svømme og slåss under vann, at Specialisation- og Pick 10-systemet er tilbake, en rekke nye våpen og ferdigheter, et nytt helsesystemet som ikke regenereres automatisk, og mye mer. Samtidig holder de seg i stor grad unna muligheten til å løpe på vegger og dobbelthoppe. En av grunnene til dette er at de ulike soldatene nå vil ha større fokus på de unike egenskapene og spesialtilpassede våpnene sine.

Denne gangen vil du nemlig ikke skaffe deg våpenmodifikasjoner som passer til alle typer våpen av en bestemt art, men i stedet modifikasjoner som er skapt for ett spesifikt våpen. Disse vil også kunne variere avhengi av hvilken soldat du bruker siden det er noe kalt "Operator"-modifikasjoner. Et av eksemplene de viste av dette var en type som vil gjøre synet til fiender uklart når du skyter flere salver mot dem.

Når vi uansett nevner skuddsalver er det også greit å nevne at rekylen på våpnene nå skal være mer forutsigbar og variere ettersom hvilket våpen du bruker. Dette blir spesielt nyttig siden våpenet ditt nå vil være på skjermen og klart til bruke til enhver tid. Nå trenger du ikke å senke våpenet for å kaste en granat eller skyte en gripekrok mot noe lenger, men nesten alltid kunne ha våpenet rettet mot målet ditt.

Radaren har også gjennomgått flere endringer. I Black Ops 4 er det slutt på å se hele kartet til enhver tid, for Treyarch har implementert det velkjente "Fog of War"-konseptet. Dette betyr i korte trekk at nye deler av kartet først vil vises når du nærmer deg dem. Ett av unntakene til dette er om du bruker spesialisten med det passende navnet Recon. Den soldaten vil kunne bruke ferdighetene sine til å vise mer av kartet for både seg selv og lagkamerater.

Andre spesialister vi fikk se var typer som kunne sette ned mobile skjold og piggtråd for å stenge fiender inne, en type som kunne sette ned en slags kjernereaktor som brente alle fiender i nærheten om de var bak vegger, og muligheten til å slå hardt i bakken for å gjøre skade over et større område er selvsagt tilbake.

Zombies
Uten en tradisjonell historie har utviklerne fått tid nok til å ha hele tre zombiekampanjer klar til lanseringen den 12. oktober. Disse tre er:


  • IX
  • : Er kanskje den mest overraskende delen, for traileren vi har fått får det til å virke som om vi kjemper med sverd, økser og andre håndvåpen i en gladiatorarena.

  • Voyage of Despair
  • : Denne tar oss tydeligvis til Titanic, bare at problemene nå oppstår før kollisjonen med isfjellet.

  • Blood of the Dead
  • : Vet vi ikke så mye om, men det er klart at dette kartet er inspirert av Mob of the Dead.

    De fire nye figurene vil altså reise gjennom tiden i kampen mot den mystisske gjenstanden vi ser flere ganger i de to første trailerne. Voyage of Despair-traileren får det også til å se ut som om hver figur vil ha unike egenskaper, men dette har ikke Treyarch bekreftet enda.

    Zombie-delen kan ikke bare skryte av å by på mer innhold fra starten av, men også la oss endre på litt av hvert for å skape våre helt egne opplevelser. Nå får vi tilpasse vanskelighetsgraden, spille sammen med bots, utforde andre spillere til å gjøre det bedre enn dem med bestemte utfordringer, og over hundre mer spesifikke endringer vi kan gjøre for å passe det vi ønsker (justere hvor raske zombier er, hvor mye skade de gjør, hvilke egenskaper du har tilgjengelig og mye mer). Om du bare ønsker noe raskt og enkelt finnes det også noe kalt Zombie Rush, en modus som visstnok skal være flott for nybegynnere. Etter lanseringen skal det også komme mange fler eventer og oppdateringer enn forrige gang, så det er tydelig at Treyarch satser hardt på zombier denne gangen.

Blackout aka Battle Royale
Det blir nok uansett ikke det eneste folk går til med en gang Call of Duty: Black Ops 4 slippes den 12. oktober, for den ryktede Battle Royale-modusen ble også bekreftet. Utviklerne ønsket å gjøre det veldig klart at de ikke ville gjort dette med mindre de fikk satt sitt eget særpreg på det og det ga mening, så de har tydeligvis lagt mye arbeid i det.

De ønsket ikke å vise oss noe av denne såkalte Blackout-modusen, men kunne fortelle at den fungerer som en slags sammenslåing av alle Black Ops-spillene. Her får vi spille som en rekke av seriens velkjente figurer, bruke flere av våpnene vi har sett gjennom årene, komme oss fra sted til sted med ulike båter, fly og kjøretøy fra serien, og ikke minst kjempe på et kart som skal være 1,500 ganger større enn Nuketown. Dette kartet skal bestå av flere steder vi kjenner fra forgjengerne, så her blir det nok flere som vekker gamle minner midt i kamper. Noe utviklerne ikke nevnte var hvor mange som kan kjempe mot hverandre samtidig, så det skal bli interessant å høre hvor mange de faktisk klarer å til nærmere lansering.

Til slutt kunne Treyarch fortelle at de har forsikret seg om at PC-utgaven av spillet vil bli ekstremt bra ved å sette Beenox til å jobbe utelukkende med den, samt slippe spillet eksklusivt på Battle.net. Vi ble også gjort oppmerksom på at spillet vil støtte både ulåst bildeoppdatering, 4K, HDR, støtte for ultrabrede monitorer, og en hel haug med andre tilpasningsmuligheter.

Her har du altså en rask oppsummering av alt som ble annonsert i kveld, så er det bare å titte innom i de kommende dagene for inntrykkene vi sitter igjen med etter å faktisk ha fått testet spillet.

Hvordan synes du det høres ut foreløpig?

Call of Duty: Black Ops 4