Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
nyheter
Cyberpunk 2077

En haug med informasjon fra Cyberpunk 2077


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

DetteCD Project Red gjorde mange glade da de ga oss den første skikkelige traileren fra Cyberpunk 2077 mot slutten av Xbox-konferansen på lørdag, og siden den gang har folk verden over sømfart traileren for informasjon. Nå er ikke dette like nødvendig lenger, for folkene våre i Los Angeles har fått se spillet bak lukkede dører. Det kommer en egen artikkel som beskriver mer av denne, men i mellomtiden har jeg samlet noen av de mest nevneverdige detaljene her.

Cyberpunk 2077

The Witcher 3: Wild Hunt er kjent for å be oss ta vanskelige valg og en historie som endrer seg deretter, men Cyberpunk 2077 tar dette til et helt nytt nivå. For det første kan vi lage vår helt egen figur her. Kjønn, utseende, arr, tattoveringer, bakgrunnshistorie, og mye mer kan tilpasses etter din egen smak. Etter å ha gjort det får man velge hvilken rolle man skal ha i verden. Valgene her består av Cyberpunk-universets velkjente Netrunner, Solo eller Techie. Du trenger uansett ikke tenke så mye på hva du velger her, for utviklerne sier at du kan endre klasse når du vil og tilpasse dem etter din spillestil.

Utover i spillet blir det også mulig å skaffe seg nye modifiseringer på kroppen som lar oss gjøre nye ting eller forsterke ting vi allerede kan. I tillegg vil innsprøytninger gi deg midlertidige egenskaper. Under demoen fikk vi blant annet se V, som er navnet på figuren vår, kunne få tiden til å gå saktere etter å ha brukt en av disse. På toppen av det hele har dialogsystemet fått seg en real oppgradering ved at man nå kan gå rundt omkring under samtalene, at det nå også ofte kan brukes i kortere samtaler med mindre viktige figurer, og at oppdragene til og med vil kunne endres avhengi av hva du sier. Slik ønsker utviklerne blant annet å få verdenen til å føles mer naturlig og personlig.

Noen av modifiseringene man har vil også kunne komme til nytte utenfor kampene. Da V utforsket den imponerende byen fyllt med ulike personer og androideaktige skapninger var det for eksempel mulig å fokusere blikket sitt på en av dem for å få opp informasjon som hvilken rolle de har, hvilket nivå de er og mer. Slik virker det som om CD Projekt Red virkelig ønsker å fremheve at hver person er unik. Akkurat dette er også tydelig ved at spillet har to ulike erfaringssystemer. Det ene er den klassiske varianten som bygges opp ved å drepe fiender og lignende. Dette kan brukes til å gjøre V sterkere, raskere, smartere eller hva du nå vil. Det andre er et respektsystem som forsterkes ved å gjøre oppdrag, hva på seg bestemte klær, og bare si de rette tingene. Enkelte oppdragsgivere krever at du har en viss respekt for å få et oppdrag, samtidig som at du vil behandles annerledes avhengi av hvor mye respekt du har.

Cyberpunk 2077

En av de største forskjellene fra The Witcher 3 må uansett sies å være at Cyberpunk 2077 i hovedsak sees førstepersons-perspektiv. Noen av de få unntakene er når man kjører og et par sekvenser utviklerne ikke ønsker å dele med offentligheten enda. Dermed vil den imponerende utforskning nærmest utelukkende foregå akkurat slik V selv ser det. Her snakker vi ikke om en stiv og kranglete Geralt heller. Utforskning kan nesten minne litt om Deus Ex ved at bestemte modifiseringer kreves for å kunne ta enkelte veier til målet, så denne gangen er verdenen skapt spesielt med tanke på å la oss velge vei og fremgangsmåte selv. Dette reflekteres også i kampsystemet ved at vi kan bruke fantasifulle skytevåpen med ulike ammunisjonstyper, nevene (eller knivblad som stikker ut av armene om du har det), hacke deg inn i hodet eller kroppen til modifiserte fiender, eller fokusere på sniking.

Cyberpunk 2077 høres altså ikke bare ut som et lite steg videre fra The Witcher 3, men et flunkende nytt spill med nye ideer og store forbedringer CD Projekt Red har lært seg de siste årene. Nå får vi bare se om dette også betyr at vi vente lenger enn til 2019 eller ikke for å få fingrene i selv.

Cyberpunk 2077