Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
nyheter
Red Dead Redemption 2

Utviklere reagerer på Red Dead Redemption 2s ekstreme arbeidstider


Facebook
TwitterReddit

Da Vulture offentliggjorde intervjuet sitt med Rockstar-sjefen Dan Houser i går skapte dette en del reaksjoner. Noen var gledelige siden vi blant annet fikk høre at Red Dead Redemption 2s historie vil ta de aller fleste 65 timer å fullføre og at studioet har store planer for Red Dead Online. Uheldigvis skapte det noen mindre glade reaksjoner også siden Houser avslørte noe Rockstar er viden kjent for, nemlig at flere av utviklerne til tider har jobbet i over hundre timer hver uke. Houser har i ettertid presisert at dette bare gjelder noen veldig få hos dem, og at det var i en relativt kort periode. Uttalelsen har uansett fått både spillere og utviklere til å reagere.

En av de mest kjente er blant annet Gearbox Softwares Randy Pitchford, skaperen av Borderlands, som skriver dette Twitter:

"Jeg vet ikke om jeg noen gang har arbeidet over 100 timer en uke, men jeg har trolig logget 60-70-timers arbeidsuker. Administrasjonen kan ikke stoppe meg når jeg er fast bestemt på å få gjort noe. Når det er sagt kan de "go f*ck" seg selv om de noen ganger hinter til at det er et krav at jeg gjør det."

Han synes altså det er greit å ha såpass lange arbeidsdager i industrien så lenge det ikke føles som tvang. Creative Assembly-forfatteren Peter Stewart har en litt annen oppfatning, selv om også han mener at utgivere og andre sjefer bør ta hovedansvar:

"Dette må slutte å være et punkt man er stolt av, uansett hvor bittersøtt du får det til å høres ut. Jeg vil ikke at utviklere skal ha 100-timers arbeidsuker, selv om det resulterer i et "Game of the Year". Intet spill er verdt en slik utbrenning."

Skaperen av årets God of War, Cory Barlog, har alltid sagt at han ikke er glad i såkalt påkrevd crunch, men at han flere ganger har sett utviklerne bli enige om å bli lenger flere uker i strekk av ren lidenskap, så han nøyer seg med et mer ertende;

"Hmmm..."

Uansett er det greit å bli minnet på hvor ekstremt hardt flere av disse talentfulle personene jobber før vi slakter arbeidet deres.

Tar jeg feil? Hva tenker du om saken?

Red Dead Redemption 2