Norsk
Gamereactor
nyheter

EA kansellerer Star Wars-spill

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

2017 var virkelig ikke et godt år for Star Wars-spill. Det var ikke bare Star Wars Battlefront II som gjorde Electronic Arts meget upopulære med mikrotransaksjonene sine, men måneden før hadde selskapet også stengt Dead Space-studioet Visceral Games og gitt EA Vancouver jobben med å reboote Star Wars-spillet det nedlagte studioet hadde jobbet på. En av grunnene til dette var at de mente at lineære og historiefokuserte spill ikke tjente nok penger, så da fikk Vancouver-studioet beskjed om å gjøre det om til et open world-spill med sterke "Games as a Service"-elementer i seg. Slike endringer koster selvsagt ekstra mye penger og tid, så nå har EA tydeligvis bare gitt opp.

Jeg er nemlig ikke alene om å ha hørt at EA nå har kansellert hele prosjektet. Jason Schreier fra Kotaku har hørt det samme fra tre andre kilder. Tilsammen har vi hørt det fra fem personer, noe som får det til å høres ekstremt troverdig ut.

En av grunnene til kanselleringen skal enkelt og greit være at Vancouver uansett hadde så mange ideer for et Star Wars-spill som ikke passet med arbeidet Visceral allerede hadde gjort, så de vil nå i stedet få litt tid på seg til å overbevise EA om at disse ideene kan bli et underholdende og inntektsbyggende spill som visstnok skal være mye mindre. Dette skal forhåpentligvis til at spillet kan være klart til de nye konsollene slippes neste år. Dermed virker det som om det bare er Star Wars Jedi: Fallen Order og Star Wars: Rise to Power som fortsatt er under utvikling som en del av avtalen med Disney for dagens konsoller og mobiler. Det spørs hvor glade Disney blir av å høre at EA fortsetter å skape negative debatter rundt Star Wars, og bare har gitt ut tre Star Wars-spill etter at tiårsavtalen ble underskrevet for seks år siden.

Kan dette være det som får Disney til å bryte avtalen med EA og gi lisensen til noen andre?

EA kansellerer Star Wars-spill


Loading next content