Taiwanske utviklere foretrekker Xbox 360

Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2005-08-31

Der var en bred enighet blant utviklere i denne generasjonen om at Xbox var den letteste konsollen å utvikle til, men med PlayStation 2's store forsprang gjorde denne fordelen ikke det helt store utslaget, især ikke hos asiatiske og japanske utviklere. Dette kan dog vise å snu seg i neste generasjon, hvor Microsoft kan oppnå et hurtig forsprang og samtidig tilby den beste utviklingsplattformen.

I hvert fall har fem Taiwanske utviklere fortalt Digitimes, hvordan de alle arbeider på Xbox 360 prosjekter, mens usikkerheten rundt frigivelsen av PlayStation 3 har gjort at de hittil har valgt ikke å begynne utviklingen til platftormen. Her skal det dog påpekes at kun to av disse firmaene arbeider på titler til PlayStation 3, så de avviker generelt i deres holdning i forhold til eksempelvis Japan.

Ikke desto mindre kan det kun høres ut som god musikk i Microsoft's ører, som naturligvis har brukt deres Software-ekspertise som et viktig kort mot Sony. Her skal det dog ikke glemmes at med en nVidia grafikchip i PS3, har Sony skiftet til den utbredte OpenGL plattformen som flere utviklere allerede har jublet høyt over og som vil gjøre livet mye lettere for de pinte PS2 utviklere.

Flere nyheter om Xbox 360 finner du inn her og flere nyheter om PS3 finner du inn her pluss her

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake