Utviklerne står nå i kø for å dele deres ofte ganske så heftige meninger rundt den neste generasjonen konsoller og nå sist er det tyske CryTek som stod bak det tekninske mesterverket FarCry som er kommet til talerstolen.
I et tysk intervju har Cevat Yerli fra firmaet delt sine meninger om både PC, Xbox 360 og ikke minst PS3, som han bestemt mener at de er de eneste i Tyskland som har et utviklingsverktøy av.
Arbeidet går for øyeblikket på CryEngine 2, hvilket ifølge Yerli vil kunne tilpasse seg enhver tenkelig plattform, som på den måtten møte sterkt i neste generasjon, om det er 32 eller 64 bits, en enkelt eller flere CPU'er osv. Likevel blir det ingen lett sak å konvertere spillene, hvor det største problemet især blir med PS3, som krever sine helt unike utviklingsverktøyer.
Dette har CryTek dog tatt på strak arm og er allerede i full krig med beistet, men spørsmålet er som følger, hvilken konsoll synes de nå er best? Det får vi ikke helt svaret på, selv om det godt kunne virke som at PS3 etter en god om gang blod, svette og tårer godt kunne stå tilbake som vinneren, men med en marginal fordel.
Til gjengjeld kunne konsollene hatt en relativ stor styrke overfor PC-en, hvis man skulle tro den tyske utvikleren. Yerli forklarer, hvordan justeringer på en komputer kun kan innstille det rent visuelle og overfladiske, som eksempelvis fysikk som ikke påvirker gameplayet, hvor blant annet konsollene kan dra fordel av sin faste hardware og derfor utnytte sine tekniske fordeler bedre i selve gameplayet.
Ønsker du å lese mer om CryTek, så er det bare å klikke seg inn her