Der er ingen tvil om at den originale Xbox'en ikke kan betegnes som en suksess i Japan med under 500.000 solgte maskiner, men at neste generasjons konsollen Xbox 360 allerede før sin lansering er en dødsdømt i Japan var det nok ikke mange som hadde regnet med.
Men slik ligger an til ifølge Nobuyuki Kawamata fra Tokai Tokyo Research Center som sa følgende:
"No one -- consumers or software makers -- has been talking about the Xbox 360 lately, although we only have a couple of days before the release. Given also the fact that basic functions of Xbox 360 are inferior to Sony's next-generation machine, and that there are not many newly-developed titles ready for the Japanese launch, Xbox 360 is not likely to become a must-buy console here in Japan."
Også Hirotoshi Murakami fra Mitsubishi UFJ Securities mener at Xbox 360 har problemer i Japan. Han sa:
"We had previously thought that Xbox 360 could gain a major share of the Japanese market by taking some market share from front-runner Sony Computer. But we now think that such a prospect may not be realized, given the limited attractiveness of its titles and its lukewarm functions."
Det viktigste kortet i hånden for Microsoft er nemlig det japansk-utviklede Dead or Alive 4 som enda en gang er blitt forsinket og er ikke på gaten i forbindelsen med lanseringen av Xbox 360 i Japan. Deretter kommer forsinkelsen av Ninety-Nine Nights, et spill som også forventes å vinne mange japanske spilleres hjerte. Dermed står Microsoft utvilsomt svekket ganske kraftig i Japan, da hverken FPS- eller billspil er landets foretrukne sjangere.
Microsoft selv mener at det japanske markedet er en viktig brikke i det samlede puslespillet. Yoshihiro Maruyama, Japans Xbox-president sa nylig:
"Japan is a very important market for our global strategy, and launching our console ahead of rival platforms will give us a certain advantage. Unless we achieve meaningful success here, we cannot say we are a winner in the next-generation console battle."
Flere nyheter om Xbox 360 finner du inn her