De første reelle salgstall for Xbox 360

Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2005-12-16

Etter en del pressemeldinger som ikke har inneholdt annet enn små intervjuer med folk som stå i kø og forteller om deres forventninger til maskinen, toner de første salgstall for Microsoft's Xbox 360 endelig frem.

Det er NPD Group som har utført arbeidet og firmaet er kommet frem til at det var langet ut 325.902 Xbox 360-maskiner over disken i Amerika inntil den 1. desember. Dermed selger maskinen dårligere enn den originale Xbox'en som i samme vinduet solgte over 556.000 eksemplarer. En stor del av forklaringen på dette lavere salget skal naturligvis finnes i det faktum at Microsoft slettes ikke kan lage nok maskiner til etterspørselen.

Hva som dog er imponerende er den såkalte "tie ratio", et ord som dekker over hvor mange spill som er solgt med ned i posen i forbindelse med kjøpet av maskinen. Her kjøpte spillere i gjennomsnitt 2.4 spill til hver konsoll når det kommer til Xbox, mens det i tilfellet med Xbox 360 er solgt 3.9 spill pr. maskin.

Spesielt imponerende er det for Activision som i forbindelse med lanseringen av Xbox 360 sendte Call of Duty 2 på gaten. Firmaet figurer i 77% av alle kjøp når det kommer til Xbox 360-spill med Call of Duty 2, hvilket må sies å være en kjempe suksess. Ikke overraskende er det også gått godt for EA som inntar både annen- og tredjeplassen på listen med henholdsvis Madden 06 og Need for Speed Most Wanted.

Speider man etter et desidert Microsoft produkt, så finner man det på fjerdeplassen, hvor Joanna Dark og Perfect Dark Zero ligger. Spillet er ca. solgt i 86.000 eksemplarer siden det ble lagt ut for salg 22. november - og det er her snakk om Limited Edition-utgaven.

Vi holder naturligvis øye med utviklingen og kommer tilbake når vi vet mer.

Flere nyheter om Xbox 360 finner du inn her

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake