Microsoft nådde markedet først så hva er mer naturlig enn å si at det faktisk aldri har vært en fordel? Det er akkurat hva SCEA's sjef Kaz Hirai nylig gjorde i et intervju med det offisielle amerikanske PlayStation magasinet.
Han mener ganske enkelt ikke at fordelen ved å være først på markedet er så markant som Microsoft gjør den til - dessuten syntes han at firmaet brukte denne unskyldning i forbindelse med deres opprinnelige Xbox, slik at MS aldri kunne klandres for ikke å ha en større sjanse på markedet. Han sa bl.a.:
"People, especially people up north on the West Coast, seem to put a lot of credence on being out before the other consoles. If you take a look at when our competitors came out in the market, we had upward of 3 to 5 million PS2 units when our competitors came out with a platform. Consumers adopted our platform because [they like our content] and not because we were first to market. First to market, from what we can tell, has never been an advantage."
På spørsmålet om hvor vidt PS3’ens litt flere muskler kommer til å spille en faktor i kampen mellom Xbox 360 og PS3 sa Hirai:
"The technological advantage is almost a given, but by itself, it doesn't mean very much. What kind of software do you have to help drive that technological innovation? We've proven over the past 10 years with three products that we can deliver, whether it's first-party of third-party support."
Han kommenterte også kort den nye og inntil videre utskjelte boomerang-kontrolleren med følgende:
"We've gone through two consoles with essentially the same controller design, and it's time for a fresh approach. We're going to look at the form factor, but at the same time we want it to feel familiar. It's difficult to balance the two. It's a work in progress. We certainly want to make sure that when you hold it in your hands that you've come home to something familiar."
PlayStation 3 forventes på gaten i løpet av 2006.