Hvis Xbox Live noensinne skal bli en grobunn for store MMORPG-spill som World of Warcraft, Everquest og Guild Wars, så er forretningsmodellen nødt til å bli gjennomgått etter sømmene. Så kontant er meldingen fra Jeff Stain, tidligere medarbeider hos Blizzard som i dag er medeier av Arena.net og producer på Guild Wars.
Mottsatt spill som Halo 2, Ghost Recon og Rainbow Six, så har man som utvikler bruk for et mer intimt forhold med spillerne og det får man ikke via Xbox Live. Stain forklarer det slik overfor bransjenettsiden Gamesindustry.biz:
"Their whole goal is to encourage people to go and buy games on the shelf, then there's an online component for it. But for us, when you buy it on the shelf, that's just the beginning of our relationship with you - and we want a direct connection with our customer so that we're always giving you new content, always supporting you directly. Xbox Live just wasn't really built, from a business standpoint, to support that."
Jeff Stain heller at utvikleren tar kontrollen over forholdet mellom utvikleren og spilleren - og han mener ikke det er umulig når neste generasjons konsollene for alvor er standarden på markedet.
"They know it's in their best interests to attract the top developers to develop for the console, and they know that that's going to take some business model changes. I think that what we're going to see is that once the dust settles from the launch of this round of consoles, they're going to be very willing to engage in those discussions."
Guild Wars utvides om ikke lenge med Factions, et stykke virtuelt område i en østerlandsk stil med nye oppdrag og karakterer.