Det begynner med at Shigeru Miyamoto entrer scenen og dirigerer et orkester i utakt. Men Nintendos presskonferanse var helt med på notene. Hvem kan klage på en Wii-line-up som inkluderer et nytt Super Mario, et nytt Legend of Zelda, Pilotwings, Wario Ware, Fire Emblem, Metroid Prime 3: Corruption, Wii Sports, Excite Trucks og Disaster fra Nintendo selv, og spill som Hyper Sonic, Red Steel, Final Fantasy Crystal Chronicles, Dragon Quest Sword og Rayman Raving Rabbids fra tredjepartene. Tredjepartstøtten blir kanskje ikke maskinens styrke (ikke i begynnelsen i alle fall), men mange viktige komponenter er på plass allerede fra start.
Nintendos nye slagord var "playing = believing". Ganske vagt egentlig, men det går godt overens med hva Nintendo Wii handler om. Det nye Super Mario Galaxy ser ikke hinsides vakkert ut. De aller fleste spillene til Wii burde kunne kjøre greit på Gamecube eller Xbox rent teknisk. Men grafikken er liksom ikke poenget med Wii. Vil man spille høyoppløste, lekre spill får man ganske enkelt lete ett annet sted, for den biten leverer ikke Nintendo. Kombinasjonen av gyrofunksjon i fjernkontrollen, lyden fra håndkontrollens høyttaler og rumble-funksjonen gir en totalopplevelse som bare må oppleves. Nintendo lovet hele 27 (!!!) spillbare Wii-spill på messegulvet under E3-messen, og vi gleder oss til å prøve.
George Harrison lovet først å ikke snakke om tall, og like etterpå fikk vi høre en masse tall om fremgangen til Nintendo DS. Saturo Iwata pratet om hvordan folk som var lei av spill, og alle de som aldri har spilt spill, skulle bli interesserte i Nintendo DS og Wii. Han dro fren spill som Brain Training, Nintendogs og kommende Wii Sports som eksempler.
Nintendo gjorde et stort nummer av The Legend of Zelda: Twilight Princess, som skal komme i to versjoner. Spillet slippes nemlig til Gamecube og Wii samtidig som Wii lanseres. Ubisoft fikk også anledning til å vise frem Red Steel på scenen, men når Xavier Poix (Executiv Producer for King Kong) og Director Ramon ett-eller-annet fra Ubisoft skulle vise spillet, så fikk vi stort sett bare se Wii-logoen. En liten teknisk miss der. Det var faktisk usedvanlig mange feil under presentasjonen, men det må man kanskje regne med når man viser frem så mange halvferdige spill "live". Jeg må dog si at det var veldig rart at Super Mario Galaxy ikke fikk mer plass i pressekonferansen. Vi fikk se samme korte trailer tre ganger (om jeg telte riktig). Men det er jo et nytt Super Mario-spill liksom, hva med å sende frem Shigeru og fortelle litt om det? Nåvel, forhåpentligvis kan vi teste det på egen hånd i morgen.
Nintendo hadde fylt Kodak Theater (der Oscar-utdelingen holdes hvert år) til bristepunktet, og de fikk en rekke klappsalver selv om mange ble skuffet av at vi ikke fikk noen pris eller dato på Wii. Maskinen kommer en gang i løpet av fjerde kvartal, og vi får håpe at det gjelder for hele verden. Kanskje kommer Nintendo til å slippe Wii noen uker før Playstation 3. Det hadde i alle fall ikke vært så dumt.
Men vi skal ikke glemme Nintendo DS. Nintendo hadde faktisk masser av nye spill til den, og over 100 nye titler skal slippes i løpet av året. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass var selvsagt det store trekkplastret her, men Star Fox DS, Diddy Kong Racing, Yoshi’s Island 2, Magical Vacation og Mario vs Donkey Kong burde få de fleste interessert. Det ble også snakket en del om Brain-spillene, og det er åpenbart at Nintendo har store forventninger til dem serien her i vest.
Nintendo virket sterkere og mer fokusert enn Sony hva gjorde i går. Selskapet går sin egen vei og innoverer spillverden. Det skal bli spennende å følge, og ikke minst oppleve Wii, for som Nintendo sier playing = believing.
Bilder fra konferansen kommer senere!