Episode-innhold er tynt

Epics Mark Rein er ikke i tvil
Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2006-07-14

Epics Mark Rein som har det med å si akkurat hva han mener og sa ved Develop Conference i Brighton at det episodiske innholdet i spill en skikkelig svada. Rein mener ganske enkelt ikke at forretningsmodellen eller interessen er til stede. Han sa følgende:

"Jeg har hørt en masse snakk om episodisk innhold. Lite av det gir noen mening. Det er en feilslått forretningsmodell. Er det meningen at en kjøper skal kjøpe et halvt spill for 20 dollar og så vente seks måneder på å kunne spille neste episode? Når jeg legger et spill fra meg, så er det for å prøve noe nytt. Episode-baserte spill vil gjenbruke en masse av innholdet fra originalen. Du går rundt i de samme miljøene, skyter på de samme fiendene og gjør det med de samme våpnene."

Han sa dessuten at episodisk-baserte spill aldri vil kunne konkurrere med fullpris produkter. "De kjemper mot enorme marketing budsjetter. Distribusjonen uten marketing er fullstendig verdiløst. Du kan ikke kjøpe deg det for 15 dollar spillet. Fullpris produkter henger sammen. De har en start, en midt-del og en slutt."

En del av de fremmøtte var ikke enige og en gikk så langt som til å kalle Rein for en dinosaur og sa at han tok helt feil. En annen sa at hans hjerne var fastlåst i et bestemt mønster og at han kun sa dette for å sette ytterligere fokus på firmaets egen Unreal 3-motor.

Rein sa dog at det ikke hadde med dette å gjøre og at firmaet hadde forretningsmodeller for alt fra fullpris spill til Xbox Live Arcade.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake