King of Fighters reformerer

12. spillet i serien blir helt nytt
Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2006-09-25

SNKs slåsseserie King of Fighters har alltid vært en av de aller beste i sjangeren. Med massevis av karakterer og nyskapende spillsystem har det lykkes å holde seg i toppen til for at grafikken har opplevs så altfor store forandringer. Til en viss del henger dette sammen med at de ti første versjonene ble utviklet til samme hardware, den en gang så kraftfulle Neo-Geo. Se bare på skjermisene nedenfor. De to siste spillene, King of Fighters Neowave (som ikke regnes inn i den vanlige rekkefølgen) og King of Fighters XI som ble utviklet til Atomiswave, var hakket mer kraftfult, men fortsatte å bruke samme lavoppløste grafikk mot nye tredimensjonale bakgrunner.

Nå skal det påpekes til SNKs forsvar at de konstant oppgraderte grafikken stegvis, tross at de beholdte samme stil. Flere figurer ble tegnet om hvert år og de fleste hadde fått minst en omtegning under årenes løp. Det er ikke heller så lett å tegne 2D-grafikk som vissa kanskje tror, spesielt ikke om den skal animeres på en heftig måte.

Men i alle fall, har SNK endelig tatt steget videre og tenker nå å tegne om alt til King of Fighters XII, som skal slippes til Taitos kraftfulle arkadehardware Type X-2. De hevder at det skal bli det ultimate 2D-slåssespillet rent grafisk og da venter vi oss selvsagt høyoppløst grafikk, gjerna i HD-kvalitet. For å matche Guilty Gear og dest 480p-grafikk holder jo neste ikke nå når neste generasjon kjører 720p eller høyere (den gamle King of Fighters-grafikken tilsvarer 224p). Hvordan det ser ut får vi ikke se enda, men vi venter med spenning på resultatet. Siden kan vi vel regne med at denne grafikken kommer til å blir gjenbrukt de nærmeste ti årene, men det er i alle fall godt at SNK endelig investerer i fremtiden.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake