Det er ikke spesielt ofte jeg personlig tenker: "Mmmm, dette kommer jeg til å spille når vi får det" da jeg ser på skjermisene fra et kommende rollespill. Egentlig har det vel aldri hent... tror jeg. I The Witchers tilfelle tenker jeg dog akkurat slik og kjenner meg veldig forventningsfull på CD Projects ambisiøse killertittel.
Geralt de Riv er en witcher, en mann med overmenneskelige egenskaper og som jager monster for penger. Som barn ble Geralt kidnappet for så å bli trent opp og med magi mutert til den overmenneskelige krigeren han er idag. Med kattlignende øyne ser han i mørket, hans overmenneskelige reaksjoner gjør det mulig med sverdets hjelp å avverge piler som har blitt skutt mot han han og han eldres ikke. Andrzej Sapkowskis fantasyverden byr på alt man kan forvente seg av fantasy, magi, alver, dverger, men her finnes det ingen klare grenser mellom det gode og det onde.
Verden minner på dene måten mer om vår egen tid der egoisme, rasisme (mellom artene), miljøproblemer og terrorisme eksisterer. Sapkowski er en av Polens populæreste forfattere og hans fortellinger om Geralt de Riv har hittil solgt over tre millioner eksemplarer i ni land.
Hovedpersonen Geralt er akkurat som Sapkowskis verden hverken god eller ond. Han slåss ikke mot monster for æren, han gjør det kun for pengene. Men han er ikke heller noen typisk anti-helt men tar seg tid til å hjelpe mennesker og han har venner på de mest uventede stedene. Geralt har en rekke ulike egenskaper som gjør han klar til kamp og han er god med sine sverd. Kampsystemet er et av de områdene der CD Projekt viser mest ambisjon.
Du styrer kampene helt med hjelp av musen. Gjennom å klikke på fienden så låses du i en sirkel rundt han som du kan røre deg i, deretter gjelder det med museknappen å dele ut sverdhugg, tre rytmiske klikk så gjennomfører de en enkel kombinasjon. Geralt har også tilgang til fem typer av magi, eksempelvis ildkuler eller en beskyttende aura som oppgraderes under spillets gang. Det går også an å slåss mot flere motstandere på en gang ettersom man kan skade flere fiender med et og samme angrep. Kampsystemet ser på forhånd veldig lovende ut ettersom det kombinerer enkelhet og dyphet, samtidig som det tvinger en til å være aktiv når man spiller.
Geralt er som sagt en mesterlig fekter og bruker helst et sverd i hver hånd, men han kan håndtere alle våpen som finnes i spillet inklusive pil og buer og økser. Det ene sverdet som Geralt bruker er lagd av sølv og fungerer best til udødelige monster, mens sverdet av stål er best egnet å hugge ned mennesker. Totalt finnes det seks ulike stiler som du kan bruke når du slåss med dobble sverd, som er ulike effektive etter hvilke fiender du møter. Du kan også modifisere dine sverd gjennom å utsmykke de med magiske steiner eller etse inn magiske runer.
Spillet bruker en kraftig modifisert versjon av Biowares Aurora-motor (fra Neverwinter Nights) og det er kanskje ikke så underlig med tanke på at CD Projekt har vært utgiver for en lang rekke av Biowares rollespill til PC før de begynte å utvikle egne spill for tre år siden. The Witcher er deres første prosjekt.