Spillreklamer uten suksess

De gjør ikke det store inntrykket
Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2006-12-22

Selv om Microsoft kjøpte Massive for en ufattelig stor sum og selv om det hotteste for øyeblikket kanskje er velplasserte reklamer i spillene, så har de slettes ikke den effekten som hverken annonsøren eller utvikleren hadde håpet på. Dette har analysefirmaet Bunnyfoot funnet ut av.

Bunnyfoot foretok undersøkelsen blant 120 spillere som satt foran TV'en og spilte spill som Gran Turismo 3, NBA Live og Project Gotham Racing 3. Deretter ble de spurt om noen av spillets reklamer - hvilket firma de var fra og hva de var en reklame for. Bunnyfoot kunne på bakgrunn av disse spørsmål konkludere at gjenkennelsen av reklamer og dermed inntrykket av de var veldig lavt. I toppen lå spill som NBA Live og WWE Smackdown Vs. Raw, mens Project Gotham Racing 3 fikk dumpekarakter.

Bunnyfoot arbeider sammen med kunder som Microsoft, NHS, PowerGen og McAfee for å forbedre plasseringen av reklamer, men må erkjenne at industriens bekymringer om hvorvidt disse reklamene oppnår den ønskede effekten i hvert fald inntil videre ikke er ubegrunnet.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake