Den engelske spillutgiveren Codemasters har idag annonsert Heist (staves HEI$T ifølge pressemeldingen) til PC, Playstation 3 og Xbox 360. Spillet utvikles av InXile Entertainment som sist stod bak remaken av The Bard's Tale.
Det er sommeren 1969 (det er okei å begynne å nynne på Bryan Adams gamle hit nå) i San Francisco og Johnny Sutter har akkurat sluppet ut av fengelset. Han er har en "karriere" som kriminell, akkurat som sin far og nå gjenforenes han med den gamle gjengen og hans onkel Sal. Planen er å utføre et dusintall spektakulære ran og vinne evig ære og berømmelse (ja, i visse valgte kretser da). Du kan ikke bare rane banker, men også verditransporter og lignende i Heist (hver bank har dessuten spesifikke sikkerhetssystem man må igjennom) hvor hovedmålet er å slå til mot seddeltrykkeriet San Francisco Mint. Etter hvert kupp gjelder det å komme seg unna og her tar klassiske biljakter over.
Maxx Kaufman, Creative Director for inXile Entertainment sier følgende via pressemeldingen:
"We designed Heist so that players feel like a part of the best robberies and car chases from classic movies. Everything from the different types of jobs to pull and the reckless pursuits by the police through the streets of San Francisco, to the sarcastic banter back and forth between the members of the crew, gives Heist the action and style of the great attitude and rock-driven films of the 60's."
Det ser unektelig interessant ut og vi ser frem imot Heist som skal lanseres i løpet av det fjerde kvartalet i år. Sjekk de første skjermisene nedenfor. Som dere kanskje forstår er det ikke noen renodlet realistisk stil man har valgt i spillet.