EA: Øhh, Wii sier du?

Giganter oppdager suksessen sent
Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2007-04-10

Selv om Nintendo tjente godt på GameCube så ville det være synd å si at firmaet lagde store huller i Microsofts eller Sonys antall forbrukere, men med Wii viser firmaet at en annen inngangsvinkel er hva som skal til for å få suksess - og dette har visse utviklere/utgivere oppdaget litt sent, der i blant Electronic Arts.

I en artikel som ble offentliggjort i går hos Bloomberg kan journalisten fortelle historien om hvordan mange store eller middelstore firmaer nå bruker alle deres krefter på å skape spill til maskinen vel vitende at den har en skikkelig suksess. De vil kort sagt ha en bit av kaken. I begynnelsen av artikelen forteller jorunalisten hvordan EA for øyeblikket arbeider på høygir for bl.a. å få tilpasset The Godfather til format.

Ifølge anthony Gikas som er analytiker hos Piper Jaffray og Co har visse firmaer simpelthen vurdert markedet dårlig og arbeider nå på høygir for å være der hvor det selges maskiner. Han sier:

"Visse firmaer går nå baklengs. De har bruk for at deres mest suksessfulle produkt kommer til Wii, men det vil ta de neste 12 måneder å utvikle spillet til formatet."

Egentlig hadde Electronic Arts og andre firmaer trodd at Sonys PlayStation 3 ville oversvømme markedet og bli en suksess med det samme, så kruttet ble hovedsakelig brukt der, men nå viser det seg at det faktisk er Wii som er en stor suksess.

Du kan lese hele artikelen (på engelsk naturligvis) her: Bloombergs artikel

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake