Zelda: The Master Sword...

Zelda-spill under produksjon
Tekst: Robin Høyland aka arneisback
Publisert 2007-11-15

For noen år siden... cirka 2, så var jeg veldig interessert i å finne et lett program til å lage spill med. Valget falt lett på RPGToolKit. Jeg angrer litt på dette, men så var det bra likevel. For hadde jeg ikke hatt så mye problemer med det, så hadde jeg aldri søkt etter noe nytt. Jeg er som sagt en meget stor (og kanskje Norges største) zelda fan.

Jeg kjøper alt du setter ''Zelda'' på. Til og med hvis det er en fluffy rosa pute med søte små bamser.

Jeg søkte inn i Googles lille søkefelt ''zelda game maker''... det jeg fant, ville faktisk forandre mye av livet mitt. Ihvertfall mitt syn på online comunities. Jeg fant ZeldaClassic. ZeldaClassic, ble laget av Phantom Menace. Hans mål, var å lage en EKSAKT kopi av The Legend of Zelda 1 (NES) til PC.

Det som først var et simpelt lite kopi fan prosjekt, er idag et genialt game makings program.

Mange som er drevene ''developers'' har hørt om game maker, RPGtoolkit og zeldaclassic. Mens alle sier at ZC (zeldaclassic) er ''too limited''. Dette er feil. Hvis du kan triksene av å utnytte funksjonene riktig, kan du lage de mest vidunderlige saker.

Nå, dette skriveriet er ikke hovedsakelig om ZC i seg selv. Mitt eget fan-spill er hoved spotlighten her.

Jeg har gitt det subtittelen ''The Master Sword''... jeg er litt usikker på om jeg vil holde fast på dette navnet, men akkurat nå, er det hva jeg kaller det.

Spillet blir bygget på en EKSTREMT ''in-depth'' storyline. Grafikk er selvfølgelig litt med i bildet, men jeg syntes gameplay, storyline og musikk er det viktigste i dette prosjektet.

Jeg har en meget god fantasi, så å komme opp med en god og fyldig storyline, funker fint og går helt etter planen. Spillet legger seg imellom Ocarina of Time og Wind Waker. Jeg vil fylle hullene.

Historien starter med at Link, som bor i ''Celdena'' våkner en morgen og får beskjed av onkelen sin om å stikke ned til landsbyen nede ved foten av fjellet han bor på. Den lokale butikken har ikke noe av det Link trenger, så han får to valg: Han kan dra til Celdena Castle Town og finne en butikk der, men veien ut mot Celdena Field er blokkert av noen store steiner som raste ned fra fjellet for en stund siden. (dette vil skje i en ''prequel'' som jeg har planer om). Så hans eneste realistiske valg, er å dra igjennom ''The Great Forest'' og finne veien til Hyrule.

Det er et stykke, men han har ikke noe valg. Link drar. Så snart han kommer til Hyrule, blir alt mørkt. Hyrule Field er skittent. Det er ikke noe som Onkelen hans hadde fortalt han om. Det lyner ekstremt. Så ser han Hyrule Castle. Det brenner! Hva har skjedd?!.

Jeg ender historien der jeg, så setter den litt i spørmåltegn.

Dette vil mest sannsyneligvis være det mørkeste Zelda spillet som noen gang er lagd. Mange vil dø. Hyrule Castle Town er full av blod fra folk and so on.

Ideen til spillet, startet med at jeg ville lage noe om hvordan Hyrule ble oversvømmet av vann. Jeg har også planlagt at spillet vil ha TO slutter, eller ''endings''.

Det vil være annerledes, men jeg vil prøve å bevare ''zelda feelingen''... Spillet vil foregå i Hyrule og mitt oppdiktede ''Celdena''.

Grafikk messig, vil det ligne a Link to the Past, men det vil være MYE mer detaljer.

Litt beskrivelse om screensene:
Først: Jeg har ikke laget alle disse bildene. Men jeg bruker samme grafikk.

Jeg har lagd de tre nederste. Det første er lagd av han som gjør det mulig å bruke denne nydelige grafikken.

Grunnen til at jeg ikke viser noen screens FRA spillet, er at jeg ikke har kommet langt nok i utviklingen for å ha noen bilder å vise fram. Jeg er fortsatt i planleggingsmodus.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake