Sony åpner for reklame

Reklame i spillene dine?
Tekst: Richard Imenes
Publisert 2008-02-26

Hvor mange ganger har du ikke lurt på om kanskje litt reklame ville gjort spillet enda litt bedre? Vel, nå finner vi det snart ut - Sony har nå åpnet for reklame i spillene. Det er tre selskaper som skal stå for reklamesalget, noe som gjør løsningen mer åpen og fleksibel både for annonsørene og spillselskapene. Sony er allerede igang med å selge reklameplass i sine egenproduserte spill som Pain.

- Alle prøver å finne ut hva den beste modellen kan være - hva kan man ta seg betalt for annonseplassene, og hva gamere vil takle eventuelt ikke takle, sier representant fra eMarketer James Belcher.

Det er flere måter å inkludere reklame i et spill. Man kan gjøre det dynamisk, slik at reklamen legges inn på avsatte plasser i etterkant av utviklingen av spillet. Eksempler på dette er reklame-posters og sponsorer. Eller man kan "bake" det inn i spillet, men det legger opp til at man ikke ønsker å endre innholdet i reklamen.

Gamere går med andre ord inn i en spennende tid. Litt reklame her og der kan kanskje være med på å gjøre spillopplevelsen mye mer realistisk siden vi svømmer i reklame uansett hvor vi er. Likevel kan det være en viss fare for at reklame kan skade spillopplevelsen dersom spillutviklerne fokuserer mer på penger i kassa enn glade gamere...

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake