Lektor Eirik Jåtten som er undervisningsinspektør ved Røyneberg Skole i Sola har forsøkt å innføre dataspill i undervisningen. Jåtten har ikke vært fornøyd med resultatet av å bruke de tradisjonelle pedagogiske spillene som finnes på markedet i dag, som ikke har klart å engasjere elevene. Ifølge Jåtten er de pedagogiske spillene på markedet i dag like dårlig og like lite fengende som de var for over ti år siden.
Derfor har Jåtten forsøkt seg på Nintendo DS sammen med Nintendo-spillet Dr. Kawashimas Brain Training, og etter tre uker kan han dokumentere en positiv effekt i elevgruppa. Ifølge Jåtten har elevenes mestringsevne i hoderegning blitt forbedret med hele 25 prosent i løpet av disse tre ukene.
- Det var en større forbedring hos svake elever enn sterke. Sterke elever lå på rundt 10 prosent forbedring, mens svake hadde rundt 30 prosent forbedring, forteller Jåtten.
Jåtten har også merket seg at Dr. Kawashimas Brain Training fenget elevene mye mer enn tradisjonelle pedagogiske spill.
- Etter at elevene hadde vært gjennom forsøket, sjekket jeg loggen som er i Dr. Kawashimas spill. Der så jeg at samtlige elever hadde brukt spillet hver dag. Dette synes jeg var interessant fordi jeg stiller meg tvilende til at elever ville øvd hver dag med de tradisjonelle metodene, sier han.
Lektor Jåtten vil ikke trekke noen endelig konklusjon ut av forsøket sitt, ettersom datamaterialet i undersøkelsen er noe begrenset. Men han etterlyser mer forskning på det å bruke dataspill i undervisningen, og også måling av læreeffekten over lenger tid.