Prisrot hos Microsoft

Analytiker spekulerer.
Tekst: Magnus Tellefsen
Publisert 2009-08-11

Det har vært enormt mye oppmerksomhet rundt programvareoppdateringen for Xbox 360 som slippes på Xbox Live i dag. Mest ståhei har det nok likevel vært rundt Microsofts nyannonserte prispolitikk i sin Games On Demand-tjeneste, hvor spillere får mulighet til å kjøpe og laste ned tidligere fullpristitler direkte via Live. Her i Norge må man for eksempel stort sett ut med 299 kr per spill, selv om de fleste spillbutikker selger dem betraktelig billigere over disk.

Markedsanalytiker Michael Pachter uttalte nylig til CVG at han regner med Microsoft retter seg mot kundene som foran alt er opptatt av tilgjengelighet og at det er enkelt å handle, men at de høyst sannsynlig kommer til å eksperimentere mye fremover med prisene sine for å finne en balanse.

- Jeg tror nivået ligger på og over markedsprisene for å nå kundene som ikke gidder å dra til en spillbutikk for å handle...Games On Demand burde bli populært hos de kundene som setter pris på den øyeblikkelige tilfredsstillelsen som nedlasting gir, samt muligheten for å handle 24 timer i døgnet, og så videre.

Han forteller videre at prisnivået trolig ligger såpass høyt ettersom det er vanskeligere å begynne lavt og oppjustere prisene enn å starte høyt og redusere etterhvert som etterspørselen uteblir.

Et annet ankepunkt hos forbrukerne har vært den til tider enorme prisforskjellen mellom territoriene. I USA betaler man 1600-2400 Microsoft-poeng for spillene, mens man i Australia for eksempel må punge ut med hele 6000 poeng for Mass Effect.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake